مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

اولین بانک ها

چهارشنبه 30 دی 1394

آیا در مورد اولین بانک ها اطلاع دارین ؟ مثلا اینکه در کجا و در چه تاریخی و با چه اهدافی ساخته شدند و سیر تحولشان به چه صورت بوده است ؟

برای دانستن این اطلاعات و سایر اطلاعات در خصوص بانک ها در ادامه ی مطلب همراه ما باشید...

در قرون وسطی صرافان ایتالیایی كار خود را در خیابان روی نیمكت های كوچك و بزرگ انجام می دادند كه در زبان ایتالیایی به این نیكمت ها « پانكو » می گفتند . كلمه بانك از این لفظ گرفته شده است . در بابل قدیم ، مصر و یونان بانكدار وجود داشت . در واقع معابد مكانی بودند كه در آنجا پول به ودیعه گذاشته می شد . در كشور روم نیز در سال ۲۱۰ قبل از میلاد ، فرمانی صادر شد كه مكان مخصوصی در میدانی تحت عنوان « فوروم» برای صرافان تعیین شود. اولین بانك قانونی در كشور آمریكا ایجاد شد كه متعلق به بانك شمال آمریكا واقع در فیلادلفیا بود و امتیاز آن به وسیله كنگره در سال ۱۷۸۲ تصویب شده بود . بانكداری به اندازه خود تاریخ عمر دارد . 

بانكداری و عملكرد كار بانكها با گذشت زمان و رشد و فراهم آمدن امكانات موجود باعث شد كه امروزه بانك ها به كارهای مختلفی دست بزنند ؛ چنان كه هر آن ممكن است فراموش كنیم كه آنها زمانی فقط برای دو منظور مهم به وجود آمدند . اولین هدف تأسیس بانك ها قبول كردن ودیعه مردم و نگهداری آن بود تا زمانی كه صاحب پول آن را بخواهد دریافت كند و دومین منظور اینكه به مردم وام بدهد و بهره بگیرد . در آن زمان چون بانك برای پولی كه قرض می داد بهره می گرفت بانكداری شغلی جالب توجه به حساب نمی آمد . زیرا گرفتن بهره را كاری خلاف شرع و اخلاق می دانستند و بعضی از كشورها مردم خود را از دخالت در امر بانكداری برحذر می نمودند . 

بالاخره بانكداری جدید در كشور " ونیز " در سال ۱۵۷۸ هنگام گشایش « بانكودی ریالتو » آغاز شد . این بانك سپرده قبول نموده ، موافقت می كرد كه صاحبان سپرده در برابر پول خود چك بكشند . در سال ۱۶۱۹ بانك بزرگتری به نام « بانكودل جیرو » ، بانك « بانكودی ریالتو » را در خود ادغام كرده و برای سكه های نقره و طلای سپرده شده ، رسید می داد و مردم این رسیدها را به جای پول استفاده می كردند . بانك مجهزی به نام « آمستردام » در سال ۱۶۰۹ تشكیل شد و این بانك هم رسیدهایی می داد كه به اسم « پول بانكی » به كار برده می شد . در كشور انگلستان زرگران ، بانكداران بزرگ مملكت بودند ، تا سال ۱۶۹۴ كه « بانك آف انگلند » شخصیت حقوقی پیدا كرد .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش