مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

بورس یکی از مهمترین بخش های اقتصادی یک کشور محسوب میشه و به نحوی قلب بازاره و به همین منظور برای آشنایی شما به بررسی کاملی در مورد بورس پرداخته ایم

در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید...

بورس چیست ؟ بورس بازاری است که به صورت متشکل و رسمی فعالیت می کند .

بورس دارای انواعی است که عبارتند از :  ۱) بورس اوراق بهادار  ۲) بورس کالا  ۳) بورس ارز  ۴) بورس اوراق مشتق

بورس اوراق بهادار چیست و چه وظیفه ای دارد ؟ بورس اوراق بهادار بازاری متشکل و رسمی است که اوراق بهادار پذیرفته شده در آن براساس قوانین و مقررات خاصی بین خریداران و فروشندگان داد و ستد می شود . وظیفه اصلی بورس اوراق بهادار فراهم آوردن بازاری شفاف ( ارائه اطلاعات کامل برای خریداران و فروشندگان ) برای داد و ستد اوراق بهادار است .

خرید و فروش سهام در بورس به چه شکل انجام می شود ؟ خرید و فروش سهام در بورس بوسیله کارگزاران و از طریق سیستم رایانه ای انجام می شود . به این ترتیب که کارگزاران به وکالت از سهامداران سفارشات خرید و فروش را وارد سیستم معاملات می کنند . معاملات در سیستم براساس روش حراج دوطرفه انجام می شود . یعنی نوبت های خرید براساس قیمت های بیشتر در هر لحظه و نوبت های فروش براساس کمترین قیمت در هر لحظه مرتب می شوند و هر زمان که بهترین قیمت خرید و بهترین قیمت فروش برابر شد معامله بر روی سهام انجام می شود.

کارگزار چیست ؟ کارگزار شخصی حقوقی ( شرکتی ) است که خرید و فروش سهام توسط وی صورت می گیرد . مجوز کارگزاری به افرادی داده می شود که علاوه بر داشتن برخی ویژگی ها از قبیل سوابق حرفه ای ، قبولی در آزمون و امین بودن ، مطابق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی می بایست شرایط عضویت در کانون کارگزاران ، پذیرش در بورس اوراق بهادار و مجوز فعالیت در بورس را دارا باشند.

کد معاملاتی چیست و نحوه دریافت آن چگونه است ؟ داد و ستد در سیستم معاملات از طریق کد معاملاتی صورت می گیرد . کد معاملاتی ، کد ثابتی است که از طریق آن سرمایه گذار در سیستم معاملات شناسایی می شود . این کد که براساس مشخصات فردی سرمایه گذار ایجاد شده است . متشکل از سه حرف اول نام خانوادگی فرد سرمایه گذار و یک عدد پنج رقمی است که به صورت اتوماتیک توسط سیستم رایانه ای مشخص می شود . لذا خرید و فروش اوراق بهادار مشروط به دریافت کد معاملاتی است که این امر از طریق کارگزار و با ارائه مستندات شناسایی سرمایه گذار نظیر شناسنامه و کد ملی امکانپذیر است . دریافت کد معاملاتی برای اشخاص حقوقی ( شرکتها ) مستلزم ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی شرکت است .

هزینه داد و ستد سهام در بورس اوراق بهادار برای سهامدار به چه میزانی است ؟ مبلغی که خریدار برای سفارش های خرید می پردازد عبارت از 0/4 درصد ارزش خرید بابت کارمزد کارگزار و 0/15 درصد ارزش خرید بابت کارمزد گسترش بورس است . برای سفارش های فروش ، علاوه بر کارمزد کارگزار و کارمزد گسترش بورس ، 0/5 درصد از محل فروش بابت مالیات پرداخت می شود. حداقل کارمزد کارگزار 15/000 ریال و حداکثر آن 100 میلیون ریال می باشد .

وجه حاصل از فروش سهام چه زمانی قابل وصول است ؟ وجه حاصل از فروش سهام ، سه روز کاری پس از انجام معامله قابل دریافت است . روزهای کاری ، ایام هفته به جز روزهای پنجشنبه و تعطیلات رسمی می باشد .

چه زمانی برگه سهام خریداری شده به دست خریدار می رسد و از چه موقع قابل فروش است ؟ گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام یک روز کاری پس از انجام معامله ، در محل کارگزاری ، آماده تحویل به خریداران سهام است . فروش سهام خریداری شده نیز از هنگام دریافت گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام امکانپذیر می باشد .

چرا قیمت سهام کاهش می یابد ؟ قیمت سهام هر لحظه و بر اثر تغییرات عرضه و تقاضای بازار قابل تغییر است . اگر تعداد فروشندگان یک سهم از تعداد خریداران آن بیشتر باشد ، یعنی عرضه یک سهم برای فروش بیش از میزان تقاضای آن برای خرید باشد ، قیمت آن سهم کاهش می یابد و برعکس . برای تشریح رفتاری که به تغییرات عرضه و تقاضا در بازار سهام می انجامد و سبب می شود برخی خواهان یا خریدار یک سهم شوند و برخی دیگر رویگردان یا فروشنده آن باشند ، نظریه های مختلفی شکل گرفته است . برخی معتقدند اصلی ترین عامل شکل دهنده قیمت سهم شرکت نظر سرمایه گذاران در مورد ارزش واقعی آن شرکت است . در این راستا ، کاهش قیمت سهام می تواند در اثر عوامل درونی و برونی مختلفی اعم از امور مالی شرکت و مسایل کلان سیاسی و اقتصادی جهان ، کشور و صنعتی باشد که شرکت در آن فعالیت می کند . همچنین در اکثر مواقعی که شرکتها به سهامداران سود پرداخت می کنند یا سرمایه شرکت را افزایش می دهند قیمت سهام کاهش می یابد و این کاهش قیمت کاملا طبیعی است . چراکه مثلا در زمان افزایش سرمایه ، تعداد سهام افراد به همان میزان که سرمایه شرکت افزایش می یابد زیاد می شود و افزایش تعداد سهام تا حدودی کاهش قیمت را جبران می کند .

مجمع عمومی چیست و انواع آن کدام است ؟ مجمع عمومی شرکت سهامی ، از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود . مقررات مربوط به حضور عده لازم برای تشکیل مجمع عمومی و آراء لازم جهت اتخاذ تصمیمات ، در اساسنامه شرکت معین خواهد شد ، مگر در مواردی که به موجب قانون تکلیف خاصی برای آن مقرر شده باشد . براساس قانون تجارت ، مجامع عمومی شرکت های سهامی به ترتیب عبارتند از مجمع عمومی موسس ، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده .

افزایش سرمایه چیست ؟ هرگاه شرکت برای توسعه فعالیت های خود به منابع مالی جدید نیاز داشته باشد ، با پیشنهاد هیئت مدیره ، سهامداران شرکت افزایش سرمایه را در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورد بررسی و رای گیری قرار می دهند تا سرمایه شرکت به میزان موردنظر افزایش یابد .

روش های افزایش سرمایه کدام است ؟ شرکتها از سه روش می توانند سرمایه می توانند سرمایه خود را افزایش دهند . 

الف ) از محل سود انباشته و اندوخته طرح و توسعه در قالب سهام جایزه 

ب ) از محل آورده نقدی و مطالبات در قالب حق تقدم 

ج ) از محل صرف سهام 

- در روش اول شرکت ، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به سهامداران می دهد و برای این کار نیازی به پرداخت وجه توسط سهامداران نمی باشد . 

- در روش دوم شرکت ، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه را به ازای دریافت 1000 ریال برای هر حق تقدم ( به قیمت اسمی سهم ) به سهامداران می فروشد . در روش سوم با سلب حق تقدم سهامداران ، سهام جدید ناشی از افزایش سرمایه به قیمت بازار مورد پذیره نویسی کلیه متقاضیان قرار می گیرد .

در چه صورت افزایش سرمایه شرکت به سهامداران تعلق می گیرد ؟ افزایش سرمایه به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق العاده شرکت مبنی بر افزایش سرمایه ، مالک سهام شرکت باشد .

چه فرقی بین سهام سپرده و غیرسپرده وجود دارد ؟ سهام سپرده شده در سیستم معاملاتی سازمان بورس قابل معامله می باشد و برگه سهم آن توسط سازمان بورس چاپ شده است . اما سهام غیرسپرده در سازمان بورس قابل معامله می باشد و برگه سهم آن توسط شرکت مربوطه چاپ شده است .

برای سپرده کردن سهام چه باید کرد ؟ برای سپرده کردن سهام غیرسپرده برگه سهم شرکت ، به یکی از کارگزاران بورس در تالارهای معاملاتی تحویل داده می شود تا پس از تحویل آن به سازمان بورس ، برگه سهم شرکت باطل و برگه سهم سپرده شده توسط سازمان بورس چاپ و سپس تحویل کارگزار مربوطه شود .

در چه شرایطی نماد یک شرکت توسط بورس متوقف می شود ؟ در صورت وقوع هریک از موارد زیر نماد شرکت متوقف می شود : 

۱) هنگام برگزاری مجامع عمومی 

۲) تغییر محل شرکت 

۳) تعدیل 

۴) افزایش سرمایه 

۵) تعیین اعضای هیئت مدیره 

۶) عدم ارائه اطلاعات شفاف به بورس

سود تقسیمی هر سهم ( DPS ) چیست ؟ همه ساله شرکت ها بخشی از سود خالص را مطابق قانون ( ذخیره قانونی ) و بخشی را براساس نیاز شرکت نزد خود نگهداری می کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می نمایند . بنابراین سود تقسیمی هر سهم از تقسیم کل سود قابل تقسیم به تعداد سهام شرکت بدست می آید .

سود شرکت ها چه زمانی پرداخت می شود ؟ طبق قانون تجارت ، در صورتی که در مجمع عمومی عادی سالیانه ، تقسیم سود تصویب شود ، شرکت باید حداکثر ظرف ۸ ماه از تاریخ تصویب ، DPS را به سهامداران پرداخت کند .

برای اطلاع از نحوه دریافت سود نقدی هر سهم شرکت ، ( DPS ) باید به کجا مراجعه کرد ؟ برای اطلاع از مبلغ و نحوه دریافت DPS هرشرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ، می توان با واحد اطلاع رسانی تالارهای معاملاتی و یا با امور سهام شرکت مربوطه ارتباط برقرار کرد .

سود نقدی هر سهم شرکت به چه سهامداری تعلق می گیرد ؟ سود هر سهم به سهامداری تعلق می گیرد که در تاریخ برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت ، مالک آن سهم باشد .

اندوخته قانونی چیست ؟ هیئت مدیره هر شرکت مکلف است هر سال ۵ درصد از سود خالص شرکت را با عنوان اندوخته قانونی ذخیره نماید . همین که اندوخته قانونی به ۱۰ درصد کل سرمایه شرکت رسید ، ذخیره کردن آن اختیاری است .

امیدوارم این مقاله تونسته باشه اطلاعات شما رو در زمینه ی بورس افزایش داده باشه

موفق باشید

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش