مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

در این قسمت قصد داریم به بررسی لیفان x60 و تجربه ی رانندگی با این خودرو بپردازیم و برای مشاهده ی این بررسی و تجربه ی رانندگی در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید...

فرصتی پیش آمد تا با خودروی لیفان x60 ملاقاتی چند روزه داشته باشیم و حدود 1000 کیلومتر را با آن در مسیرهای مختلف برانیم . تجربه ای که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود .

معرفی خودرو

x60 ، خودرویی در کلاس suv های کوچک است که طراحی زیبایی داشته و از موتوری چهار سیلندر که 1800 سی سی حجم دارد بهره می برد . x60 چهره ای زیبا دارد که می توان در نمای جلو شباهت های آن را با سانتافه و یا اینفینیتی fx مشاهده کرد . چراغ های بزرگ کشیده با خطوطی تیز که جلو پنجره ای بزرگ را در میان خود جای داده اند و سپری که البته شما را به یاد سانتافه خواهد انداخت . در نمای جانبی نیز شاهد خطوطی نرم هستیم که توانسته اند ترکیب خوبی را به وجود آورند

رینگ های پنج پره 16 اینچی نیز به زیباتر شدن این خودرو کمک شایانی کرده اند . در نمای عقب اما شاهد طراحی متفاوتی از لیفان هستیم چرا که دیگر نمی توان در آن شباهت با خودروهای دیگر را یافت و به متمایز بودن این خودرو با سانتافه و اینفینیتی fx کمک کرده است .

به طور کلی می توان طراحی این شاسی بلند چینی را موفق دانست و در این زمینه آن را در میان چینی ها بی رقیب تلقی کرد . کابین خودرو نیز فضایی زیبا را پیشروی شما قرار میدهد فضایی که کمی برای ما آشنا بود و با اندکی دقت متوجه شباهت آن با کابین تویوتا rav4 شدیم . کابینی که همه چیز را برای راننده تدارک دیده و در چیدمان کلیدها نیز دقیق بوده و همه چیز در دسترس است .

تصویری از نمای عقب لیفان x60

سفری با X60

حال میپردازیم به تجربه ی رانندگی از این خودرو :

چند روز تعطیلی فرصت مناسبی به وجود آورد تا با این خودروی زیبا به شمال ایران سفر کنیم ، سفری که بیشتر ماهیت این خودرو را نمایان می ساخت . از این رو وارد کابین شده و با پر کردن باک 55 لیتری x60 راهی سفر شدیم . با ورود به کابین خودرو ، شاهد طراحی زیبای این خودرو در این قسمت هستیم . صندلی های پوشیده از چرم که این پوشش به رودری ها نیز سرایت کرده است و کابینی با کیفیت را پیشروی شما قرار می دهد . با چرخاندن سوییچ اولین چیزی که نظر ما را جلب می کند صفحه کیلومتر شمار است که به صورت دیجیتالی بوده و دورشمار موتور نیز به صورت آنالوگ آن را در برمی گیرد . سمت راست این دایره نیز نشان دهنده میزان بنزین و در سمت چپ آن نیز نشان دهنده دمای آب خودرو است که همگی این نشان دهنده ها با نوری آبی رنگ مزین شده اند که فضایی زیبا توأم با آرامش را بوجود می آورند .

با چرخاندن سوئیچ پیشرانه 1.8 لیتری این خودرو که قادر به تولید 133 اسب بخار قدرت است را روشن می کنیم صدایی آرام از یک خودرویی شهری به گوش میرسد . با فشردن بر پدال گاز و بالا بردن دور موتور صدا کمی بلندتر می شود اما همچنان شهری است و انتظار صدایی خشن و اسپرت را نباید داشت . نکته ای که جلب توجه میکرد این بود که در حالت ایستاده و خلاص دور موتور از 4000 دور تجاوز نکرده و موتور کاتاف می کند این در حالی است که در حال حرکت دور موتور به 6000 دور هم میرسد دلیل این موضوع نیز در حفظ سلامت" target="_blank">سلامت خودرو خلاصه می شود چرا که در حالت خلاص بالا رفتن دور موتور می تواند آسیب های جدی به موتور برساند و از سوی دیگر برای در اختیار داشتن حداکثر قدرت موتور نیز در حال حرکت نیاز به دورهای بالای موتور داریم از این رو موتور به این صورت طراحی شده است . این موتور طراحی شرکت ریکاردوی انگلستان بوده و گشتاوری در حدود 168 نیوتن متر را ارائه میدهد .

گیربکس را در دنده یک قرار داده و شروع به حرکت می کنیم . شاید یکی از نکاتی که خیلی خوشایند نیست گیربکس دستی این خودرو است چرا که انتظار میرفت چنین خودرویی از گیربکس اتوماتیک سود ببرد که البته به گفته مدیران شرکت کرمان موتور نمونه های اتوماتیک آن نیز در دسترس خریداران قرار خواهد گرفت . هنگامی که دنده را تعویض می کنیم شاهد عملکرد نرمی از جعبه دنده و البته کلاچ خودرو هستیم به صورتی که در مسیر خارج شدن از شهر تهران و عبور از ترافیک پا خسته نمی شد . فرمان خودرو را می توان نقطه عطف کابین دانست چرا که به طور حتم راننده را راضی نگه میدارد فرمان خوش دست و نرم که البته طراحی اسپرتی نیز دارد و لذت راندن را دو چندان خواهد کرد .

تصویری از نمای داخلی لیفان x60

جاده های پر پیچ و خم

حال میرسیم به جاده های پر پیچ و خم که با رسیدن به جاده های پر پیچ و خم شمال داستان جذاب تر می شود تا به این جای کار حرکت با این خودرو به آرامی انجام می گرفت و عملکرد واقعی موتور به چالش کشیده نشده بود . اما شاید این جاده می توانست بیشتر این خودرو را به مبارزه دعوت کند . با فشردن بر پدال گاز خودرو شاهد شتابی باور نکردنی از این موتور هستیم که البته در دورهای پایین چندان مناسب نیست اما هنگامی که دور موتور به 3000 دور میرسد عملکردی فوق العاده را از آن می بینیم و این وضعیت را می توان در معکوس های ناگهانی به وضوح مشاهده کرد . شاید نرمی دنده ها و فاصله کم آنها نیز مزید بر علت باشد . در عبور از پیچ ها نیز عملکرد مناسبی را شاهد هستیم و هندلینگ خوبی را از خود به نمایش می گذارد در طول مسیر نگاه همگان به سمت این خودرو کشیده میشد و در این میان نیز بودند افرادی که سؤالاتی در مورد قیمت و نام آن می پرسیدند . هنگامی که آفتاب غروب کرد و هوا تاریک شد ، فضای کابین زیباتر از قبل شد چرا که نورپردازی این خودرو که از تم آبی در آن استفاده شده است فضایی زیبا و آرام را به وجود آورده بود . فضایی که ترکیبی از نورهای یخی و آبی است . همچنین چراغ های اتولایت نیز نور بیشتر را از خود پخش میکرد که یکی از نکات مثبت این خودرو به شمار می رود چرا که چراغ های این x60 نور کافی را اختیار راننده قرار می دهند به گونه ای که نیاز به نور بالا نداریم این در حالی است که می توان نور چراغ ها را نیز از داخل کابین در سه حالت تنظیم کرد .

دید راننده مناسب است و به خوبی میتوان بر فضای اطراف اشراف داشت . البته دید عقب به خوبی دید جلو نیست و دلیل آن نیز شیشه کوچک عقب است اما به لطف آینه های جانبی برقی بزرگ دید این مشکل مرتفع شده است چرا که آینه های جانبی به گونه ای طراحی شده اند که کمترین نقطه کور را دارند . شیشه بالابرها نیز سرعت خوبی داشته و بالابرهای هر چهار شیشه اتوماتیک هستند . عملکرد سیستم صوتی با توجه به داشتن شش بلندگو و قابلیت اتصال ipod و usb مناسب است و پاسخگوی فضای کابین است کلیدها کنترل کننده سیستم صوتی نیز برای راحتی راننده بر روی فرمان قرار دارد . فضای کابین خودرو جادار بوده و برای خانواده های پر جمعیت مناسب است به خصوص اینکه فضای پا برای سرنشینان عقب زیاد بوده و در مسافت های طولانی سرنشینان را خسته نمی کند . این در حالی است که فضای بار نیز از این قائده مستثنی نبوده و میتوان ساک و چمدان های یک خانواده پر جمعیت را درون آن قرار داد . به خصوص اینکه محفظه بار فاقد طاقچه است و به جای آن یک صفحه کشویی تعبیه شده است که در صورت نیاز می توان آن را جمع کرد تا بار بیشتری را درون این محفظه قرار گیرد . همچنین صندلی های ردیف عقب نیز قابلیت جمع شدن دارند که فضای بیشتری را نیز در اختیار قرار می دهند .

x60 در مسیرهای سربالایی با حداکثر سرنشینان نیز عملکرد خوبی دارد و به هیچ وجه کم نمی آورد .

مسیرهای ناهموار

نوبت به چالش کشیدن این خودرو در مسیرهای ناهموار می رسد ؛ فنربندی این خودرو به گونه ای است که در این مسیرها موفق عمل میکند ارتفاع منطقی این suv سبب شده تا زیر خودرو به زمین برخورد نکند . همچنین فنربندی این خودرو به گونه ای است که انعطاف داشته و می توان با سرعت زیاد از این مسیرها عبور کرد که در این زمینه از همکلاسان خود موفق تر است هرچند که در زمینه امکانات و طراحی نیز موفق تر از رقیبان خود است .

شاید اگر x60 به صورت چهارچرخ متحرک عرضه میشد یکی از پرطرفدارترین های بازار لقب می گرفت . بعد از پیمودن 375 کیلومتر راه به پمپ بنزین رفتیم . خودرو در طی این مسیر 31 لیتر بنزین سوزانده بود . یعنی در حدود 8.2 لیتر در 100 کیلومتر که آمار خوبی برای این خودرو به حساب می آید .

برای اینکه بیشتر عملکرد این خودرو را در شتابگیری ببینیم اقدام به شتاب گیری کردیم ؛ x60 از حالت سکون تا سرعت 100 کیلومتر را در 10.3 ثانیه طی کرد که آمار خوبی برای خودرویی 1.3 تنی به حساب می آید . این خودرو در دنده یک تا 60 کیلومتر سرعت می گیرد. در دنده دو به 100 کیلومتر ، در دنده 3 به 145 کیلومتر و در دنده 4 به سرعت 175 کیلومتر می رسد ؛ ما توانستیم تا 180 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیریم اما شرایط برای رسیدن به سرعت های بالاتر امکان پذیر نبود .

نمایی از لیفان x60

به طور کلی می توان x60 را خودرویی مناسب برای خانواده ها دانست خودرویی شاسی بلند که برای راندن در شهر مناسب است .
هر چند مقرر گردیده بود قیمت نهایی این ماشین حدود 30 تا 35 میلیون باشه اما متاسفانه بی تدبیری مسئولین وزارت خانه و خودروسازان ما ( حتی کرمان موتور ) کار رو به اینجا رسوند که برای خرید این ماشین هر چند مناسب باید حدود 60 میلیون بپردازیم .

در پایان نیز جا داره از نویسنده ی این مطلب کمال تشکر را داشته باشم .

تظرات ارسال شده

  • این تست یک دروغ محضه...دروغ...من لیفان دارم....معلومه نویسنده فروشنهده این ماشینه

    پاسخ : اگه تجربتونو در این خصوص بگین خوشحال میشم

کد امنیتی رفرش