close
تبلیغات در اینترنت
فواید مصرف ماهی
جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

فواید مصرف ماهی

جمعه 28 فروردين 1394

 

فواید مصرف ماهی

ماهي داراي ارزش تغذيه اي بسيار بالايي است و اكثر مواد مغذي مفيد و ضروري براي انسان را به تنهايي داراست . ولي ويژگي مخصوص ماهي كه آن را بين ساير مواد غذايي حائز اهميت خاص ساخته است ، نوع چربي موجود در آن است .    

ماهي و محصولات دريايي با وجود آن كه جزو مواد غذايي حيواني هستند ، ولي از نظر تركيب چربي با ساير مواد حيواني متفاوتاند . چربي موجود در مواد غذايي حيواني به طور عمده حاوي تركيباتي به نام اسيدهاي چرب اشباع شده هستند كه اين تركيبات موجب بالا بردن كلسترول و ساير چربيهاي نامطلوب خون ميشوند .

بنابراين افراط در مصرف چربيهاي حيواني ، سلامت" target="_blank">سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهايت منجر به سكتههاي قلبي و مغزي ميشود . ولي ماهي و آبزيان با وجود آن كه از دسته مواد غذايي حيواني هستند با اين حال نوع چربي موجود در آنها مشابه مواد گياهي است و از اسيدهاي چرب اشباع نشده به نام امگا 3 در آبزيان وجود دارد كه اثرات بسيار مهميدر سلامت" target="_blank">سلامت انسان به عهده دارد و در پيشگيري از بسياري از بيماريها و كنترل و كمك به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازندهاي به عهده دارد .    

جالب است بدانيم كه چربي موجود در بافتهاي ماهي و آبزيان تنها موجب افزايش كلسترول و ساير چربيهاي نامطلوب خون و عوارض قلبي و عروق كمك مؤثري نيز ميكند . ماهي از منابع بسيار خوب پروتئين محسوب ميشود . پروتئين موجود در ماهي از نظر كميت و كيفيت قابل توجه است ، بدين معني كه پروتئين موجود در ماهي به شكلي است كه به آساني در دستگاه گوارش هضم و جذب ميشود و به طور تقريبا كامل در بدن به مصرف ميرسد .    

ماهي يكي از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازي و همچنين در حفظ مقاومت بدن در برابر ميكروبها نقش مهميبه عهده دارد . آهن موجود در ماهي به گونهاي است كه جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبي در بدن به مصرف ميرسد . علاوه بر آن آهن موجود در ماهي ، جذب آهن منابع گياهي را هم افزايش ميدهد بنابراين نقش مهميدر پيشگيري از كم خوني ناشي از فقر آهن به عهده دارد .    

ماهي حاوي مقدار قابل توجهي ويتامينهاي گروه " B " در تنظيم فعاليت سلول هاي عصبي و در نتيجه در سلامت" target="_blank">سلامت سيستم عصبي و نيز در سلامت پوست تاثير دارند . همچنين بعضي از انواع ويتامينهاي گروه " B "در خون سازي نيز مؤثرند . بنابراين با مصرف ماهي ميتوانيم به سلامت اعصاب ، شادابي ، طراوت پوست و پيشگيري از كم خوني كمك كنيم .     

ماده مغذي ديگري كه در ماهي به مقدار كافي وجود دارد روي ميباشد . روي يك ماده مغذي است كه در رشد كودكان و نوجوانان و نيز در بلوغ جنسي نوجوانان تاثير مهمي دارد . كمبود اين ماده مغذي در دوران رشد موجب كوتاهي قد و در صورت كمبود شديد باعث كوتولگي ميشود . همچنين در دوران بلوغ منجر به تاخير در بلوغ جنسي ميشود . ماهي اين ماده غذايي مفيد با دارا بودن روي به ميزان كافي ميتواند به رشد و تنظيم بلوغ جنسي كمك كند .    

ماهي از منابع غني فلوئور در سلامت و استحكام دندانها و در پيشگيري و پوسيدگي دندان تاثير مهمي دارد . پس با مصرف ماهي ميتوانيم به سلامت و استحكام دندانهاي خود كمك كنيم فلوئور همچنين در پيشگيري از استئوپروز يا پوكي استخوان مؤثر است .    

ماهي دريا از بهترين منابع يد به حساب ميآيد . يد يكي از مواد مغذي است كه تاثير مهميدر سلامت انسان دارد . يد در رشد اثرات قابل توجهي دارد و كمبود آن موجب اختلال در رشد و كوتاهي قد ميشود . بنابراين مصرف ماهي به مقدار كافي در دوران رشد ضروري است . يد همچنين در تكامل سيستم عصبي نقش مهمي دارد و چنانچه خانمها در دوران بارداري مبتلا به كمبود شديد يد باشند ، كودكانشان علاوه بر اختلال در رشد جسميدچار عقب افتادگي ذهني نيز ميشوند و اين مشكل تا آخر عمر گريبانگير آنان خواهد شد . همچنين كمبود يد در شير مادر ميتواند منجر به اختلال در رشد جسمي و ذهني كودك شيرخوار بشود .    

مصرف ماهي " 2 " تا " 3 " بار در هفته در برنامه غذايي مادران باردار و شيرده ميتواند اثرات مثبتي در رشد جسميو ذهني جنين و نوزاد داشته باشد . نقش ديگري كه يد در سلامت انسان به عهده دارد تاثير آن در متابوليسم مواد انرژيزا است . كمبود يد موجب كاهش متابوليسم مواد انرژيزا در بدن شده و در نتيجه منجر به افزايش وزن و چاقي ميشود . يد در توليد مثل نيز مؤثر است و افراد مبتلا به گواتر ناشي از كمبود يد دچار اختلال در توليد مثل خواهند شد . مصرف ماهي و آبزيان ميتواند نياز انسان را به يد تامين كرده و از بروز عوارض ناشي از كمبود يد پيشگيري كند .    

ماهي از منابع خوب فسفر محسوب ميشود . فسفر ماده اي است كه همراه كلسيم در سلامت و استحكام استخوان ها تاثير مهميدارد . ماهيهايي كه با استخوان مصرف ميشوند مانند ماهي كيلكا و ساردين علاوه بر خواصي كه براي انواع ماهيها ذكر شد حاوي مقدار قابل توجهي كلسيم نيز ميباشند . بنابراين در رشد ، استحكام و سلامت استخوانها و دندانها مؤثرند .    

ماهي و آبزيان با داشتن خواص تغذيه اي بسيار خوب ميتوانند قسمت اعظم نيازمنديهاي تغذيه اي ما را تامين كنند . علاوه بر آن به علت داشتن تركيبات خاصي كه در چربي بدن آنها وجود دارد در پيشگيري از بسياري امراض و كنترل و درمان بيماريهاي مختلف نقش مهميبه عهده دارند .       

ساردين ، ماهي هاي چرب آبهاي عميق :   فوايد آن شامل تامين اسيدهاي چرب ضروري است که براي تکامل سيستم عصبي و سلامت مغز و اعصاب لازم است و براي زنان حامله و شيرده بسيار توصيه مي شود و تاثير آن در درمان افسردگي به اثبات رسيده و همچنين حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 است .       

آيا ماهي منبع خوبي براي چربي هاي امگا - 3 است ؟   ماهي ها ، بخصوص ماهي هاي آبهاي سرد ، ماهي هاي چربي دار ( با چربي زياد ) نظير سالمون ، ساردين ، ماهي تن و ماهي قزل آلا بدن انسان را در مقابل بيماري هاي قلبي محافظت مي نمايد . اسيدهاي چرب ضروري موجب جلوگيري از لخته شدن و چسبيدن پلاكتهاي خوني ( بفرم پلاكهاي غني از كلسترول ) به سطح داخلي عروق ميگردند .    

اكثر حملات قلبي به علت ايجاد لخته هاي خوني در سرخرگها و سياهرگها - و جلوگيري از جريان مناسب خون در رگها - صورت مي پذيرد . اسيدهاي چرب امگا - 3 همچنين مي توانند در كاهش التهاب در بيماريهايي نظير آرتريت روماتوئيد نقش داشته باشند .   

بدن ميگو ، خرچنگ دريايي و صدف خوراكي نيزبه اندازه ماهي آبهاي آزاد حاوي اسيدهاي چرب امگا-3 ميباشد . ماهي هاي غير پرورشي اسيد چرب امگا - 3 خود را بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها و ماهي هاي ديگر بدست ميآورند . اگر رژيم غذايي ماهي هاي پرورشي حاوي اسيدهاي چرب امگا - 3 نباشد رشد اين ماهي ها متوقف ميشود به همين علت پرورش دهندگان ماهي اين ماده مغذي را به غذاهاي ماهي مي افزايند . از اين رو ميتوان گفت كه ماهي هاي پرورشي و دريايي از لحاظ مقدار اسيد هاي چرب امگا - 3 تفاوتي با هم ندارند .    

بجز گربه ماهي هاي پرورشي براي بدست آوردن چربي هاي امگا - 3 حتما مجبور نيستيد ماهي بخوريد . شما ميتواند اين ماده مغذي را با خوردن مواد غذايي نظير غلات و حبوبات كامل مانند دانه هاي سويا( روغن گيري نشده ) و دانه ها و مغزها بدست آوريد . دانه هاي بذر كتان غني ترين منبع غذايي اين ماده هاي مغذي هستند . جيوه حاصل از آلودگي هوا ، بواسطه باران وارد رودخانه ها و اقيانوس ها شده و بوسيله باكتريها به متيل جيوه تبديل ميشود و ماهي ها بواسطه خوردن جلبكها و پلانكتونها اين ماده غذايي را دريافت مي نمايند . تقريبا بدن تمام ماهي ها حاوي متيل جيوه يا Methyl Mercury ميباشد كه اين ماده شيميايي ميتواند منجر به بروز آسيب هاي عصبي بخصوص دركودكان گردد . ماهي هاي بزرگتر حاوي مقادير بيشتري از اين ماده شيميايي مي باشند .

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی