close
تبلیغات در اینترنت
علل زانو درد و نحوه ی درمان
جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

علل زانو درد و نحوه ی درمان

چهارشنبه 26 فروردين 1394

 

علل زانو درد و نحوه ی درمان

زانو درد بسته به سن افراد علل مختلفی دارد . به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند : 

1 - آنهایی که علل ثانویه دارند : مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است . 

2 - در یکسری افراد هم زانودرد علت اولیه دارد : مانند افرادی که التهاب مفصل ( آرتریت ) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است .  


چه افرادی دچار درد زانو می شوند ؟ اصولا بر اساس سن بیمار که در چه سنی از زانو در شکایت می کند ، افراد به دو دسته تقسیم می شوند : 

۱ - یکی افراد جوانی که معمولا از لحاظ ورزشی و تحرک بدنی فعال هستند و از درد جلوی زانو شکایت می کنند و درد آنها بیشتر موقع نشست و برخاست ایجاد می شود ، به خصوص هنگامی که به کوه می روند و از کوه پاین می آیند ، و یا از پله بالا و وپاین می روند ، و یا هنگام نماز خواندن در نشست و برخاست از درد زانو شکایت می کنند .    

۲ - دسته دوم هم افرادی هستند که در سنین کهنسالی هستند و بیشتر تخریب غضروف مفصل زانو در این افراد است که موجب درد می شود که منجر به آرتروز می گردد .

خودتان را با فعالیت زیاد خسته نکنید ، بلکه در اولین فرصت به استراحت بپردازید . گوش به زنگ باشید ، زیرا بیشتر صدمات بدنی زمانی اتفاق می افتد که انسان خسته است .    

 

چطور درد زانو را تسکین دهیم ؟ وقتی درد زانو به صورت مزمن در می آید زانو ورم می کند . برخی از بیماری ها باعث ورم و التهاب زانوها می شوند . صدمات زانو در ابتدا باعث ورم زانو می شود که خود سبب صدمات بیشتر خواهد شد و این روند همچنان ادامه پیدا می کند تا به صورت مزمن درمی آید . با محافظت های پزشکی می توان این چرخه معیوب را شکست و صدمات آتی بافت های زانو را به حداقل رساند . محافظت از زانو در مقابل بروز برخی از دردها بسیار مشکل است ، ولی می توان با رعایت چند اصل مهم احتمال صدمه به زانوها را به حداقل کاهش داد :

برای کاهش بیماری های زانو مثل ( استئوآرتریت ) ، اگر چاق هستید ، باید لاغر شوید : با لاغر شدن چه در کارهای روزمره و چه در قدم زدن ، فشار روی زانوهایتان کاهش می یابد . کاهش وزن صدمات احتمالی به رباط ها و تاندون ها را کاهش می دهد .    

اگر به درد مزمن زانو مبتلا هستید ، به شنا و یا ورزش های آبی بپردازید : وقتی بدن در آب غوطه ور می شود ، از وزن بدن کاسته می شود . در نتیجه وزن بدن به زانوها فشار وارد نمی کند . اگر به استخر دسترسی ندارید و یا علاقه ای به ورزش های آبی ندارید، به ورزش هایی بپردازید که باعث کشش بدن و ماهیچه ها شوند 

ورزش هایی چون بسکتبال ، تنیس و دویدن را کم انجام دهید . اگر با این گونه ورزش ها درد زانوی شما تشدید شد ، حتماً آن را محدود کنید . به بدنتان توجه کنید، اگر احساس کردید برخی از حرکات ورزشی به شما صدمه وارد می کند ، نوع ورزشتان را تغییر دهید .

خودتان را با فعالیت زیاد خسته نکنید، بلکه در اولین فرصت به استراحت بپردازید : گوش به زنگ باشید ، زیرا بیشتر صدمات بدنی زمانی اتفاق می افتد که انسان خسته است .

از زانوهایتان محافظت به عمل آورید : پوشیدن زانوبند هنگام ورزش شما را از برخی صدمات مصون نگه می دارد . هنگامی که رانندگی می کنید ، از زانوهایتان در مقابل صدمات ناشی از داشبورد محافظت کنید .    

مراقبت خانگی از زانو درد درد زانویی که شما را از راه رفتن باز میدارد ، باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد .

 

این توصیه ها به تسکین درد جزئی زانو کمک می کنند :

1 - استراحت دادن : استراحت در منزل از مهم ترین اصول درمان است .

2 - بریس زانو : زانویتان را بالا نگه دارید . میتوانید زانوهایتان را با گذاشتن بالش در زیر آنها بالا نگه دارید ، یا بالشی را بین دو زانویتان قرار دهید . قراردادن زانو در سطحی بلندتر از بدن باعث می شود نیروی جاذبه زمین ، مایعات جمع شده در بافت صدمه دیده را کاهش داده ، در نتیجه ورم نیز کمتر شده و خستگی را از ما دور می سازد .

3 - بستن زانوها : بستن زانوها به دو دلیل مفید است : هم ورم را کاهش می دهد و هم مکانیسم زانو را به نظم در می آورد . از بریس یا بانداژ زانو استفاده کنید .

4 - استفاده از داروها : اگر شما به زخم معده ، بیماری کلیه و بیماری های خونی مبتلا نیستید ، داروهای ضد التهابی در این مورد به شما کمک های فراوانی می کند . از داروهای مسکن معمول مانند استامینوفن یا ایبوپروفن برای کمک به تسکین درد و ورم استفاده کنید .

5 - روی زانوی دردناکتان فشار نیاورید و از انداختن وزن روی آن پرهیز کنید .

6 - با کیسه یخ زانو را به طور مکرر کمپرس سرد کنید : در روز اول هر ساعت برای ۱۵ دقیقه روی زانو کیسه یخ بگذارید . پس از روز اول ، دست کم چهار با در روز روی زانو یخ بگذارید .

تظرات ارسال شده

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی