مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

 

معرفی کامل پروهورمون و آیا ضرر دارد ؟

یک دسته از مکمل های غذایی قابل مصرف در بدنسازی که اخیراً ظرف دهه گذشته به بازار آمده اند پروهورمون ها میباشند . علیرغم وجود این مکمل ها به مدت بیش از ۱۰ سال در بازار هنوز بسیاری از مربیان و ورزشکاران ما با آن آشنایی ندارند و آن را به عنوان هورمون میشناسند . از نظر معنای لغوی پروهورمون به معنای پیش هورمون است یعنی ماده ای که در بدن تبدیل به هورمون میگردد . این پروهورمونها نیز انواع مختلف و بسیار متنوعی دارند اما بیشترین گروه آنها روی افزایش سطح هورمون تستوسترون بدن موثر میباشند . برای آشنایی با مکانیسم عمل آنها لازم است ابتدا فیزیولوژی نرمال عملکرد هورمونال بدن را بدانیم .  

در بدن غده ای به نام هیپوفیز در مغز وجود دارد که از قسمت قدامی آن ۶ نوع هورمون به داخل خون ترشح میشود که دو نوع از این هورمون ها که به نام fsh و lh هستند روی بیضه ها اثر میکنند و به ترتیب باعث افزایش تعداد اسپرم ها و افزایش تولید تستوسترون در بیضه ها میگردند . پس هرگاه میزان اسپرم سازی کم شود و یا میزان تستوسترون بدن کم شود هیپوفیز با افزایش fsh و lh بر این مشکلات غلبه میکند البته خود هیپوفیز نیز به طور مستقل عمل نمیکند بلکه تحت تأثیر غده ای دیگر به نام هیپوتالاموس میباشد که فرمان افزایش یا کاهش ترشح fsh و lh را میدهد و لذا اثر تحریکی مغز بر بیضه ها از بین میرود نتیجه این پیامد در طولانی مدت کوچک شدن و کاهش عملکرد بیضه ها و کاهش تعداد اسپرم هایی میشود که این اساس علت عوارض جانبی استروئید ها روی بیضه هاست .

برای جبران این مسئله و جلوگیری از بروز عوارض فوق پروهورمون ها به بازار آمده اند . پروهورمونهایی که روی سیستم هورمونی تستوسترون بدن اثر میکنند باعث کاهش ترشح fsh و lh نمیشوند بلکه باعث افزایش آنها نیز میشوند پس نه تنها باعث کاهش عملکرد بیضه ها نمیشوند بلکه باعث افزایش عملکرد آنها و افزایش تولید تستوسترون هم میگردند البته بسیاری از پروهورمونها با اثر روی غده آدرنال یا فوق کلیه نیز میتوانند باعث افزایش میزان تستوسترون بدن گردند چون در غده فوق کلیه نیز به طور نرمال ( هم در زنان و هم در مردان ) مقادیری هورمون مردانه ترشح میگردد

البته میزان اثرات پروهورمون ها خیلی کمتر از استروئیدهای آنابولیک است اما درعوض بدون عارضه جانبی هستند . مصرف پروهورمون ها برای کسانی که تمایل به مصرف استروئید ندارند بسیار مناسب است و شدیدا آن را توصیه مینمایم . پروهورمون های دیگری هم هستند که روی ترشح هورمون های دیگر بدن از جمله هورمون رشد یا انسولین یا تیروئید و … اثر میگذارند . برخی از پروهورمون ها نیز تقریباً روی کلیه این هورمونها اثر دارند که مثلا یک نوع آن که در ایران هم یافت میشود اسپری زیر زبانی igf-1 است .

پروهورمون های شایعتر جهت اثر روی افزایش تستوسترون بدن شامل dhea-tribulus-zma-androstendion-androstack هستند . مصرف این پروهورمونها برای کلیه افرادی که از نظر پزشکی سالم هستند مجاز میباشد و ضرری ندارد . در صورتی که دارای بیماری خاصی هستید قبل از مصرف آنها با یک پزشک مشورت نمایید .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش