مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

 

انواع چربی سوز ها و دانستنی هایی در مورد آنها

1 - ترموژنيک ها : اين چربي سوزها شامل دو دسته هستند :

دسته اول از طريق اثر بر روي غده تيروئيد و افزايش 3T و 4T و در نهايت افزايش تيروکسين منجر به شدت متابوليسم و سوخت و ساز مي شود که بايد زير نظر پزشک مصرف شود . زيرا در صورت استفاده خودسرانه ممکن است فرد به هيپرتيروئيديسم دچار شود .

دسته دوم ترموژنيک ها از طريق اعمال اثر بر روي عصب سمپاتيک اعصاب خودمختار باعث افزايش کاتکول آمين ها که مشتقات آميني بنزن هستند مي شود که اين مشتقات کاتکول آميني شامل هورمون هاي آدرنالين و نورآدرنالين مي باشد که از قسمت مرکزي غدد فوق کليوي ترشح مي شود که از اين قبيل مي توان به مکمل افدرين که از گياه افدرا از خانواد? افدراسه تهيه شده اشاره کرد. رازهايي نظير آتروپين و هيوسين را سکوپولامين نيز در اين دسته قرار مي گيرند که بايد زير نظر پشک مصرف شوند با مصرف مکمل افدرين بدن در حالت ستيزوگريز قرار مي گيرد . در اين حالت خون بيشتري به بافت ها مي رسد و سوخت و ساز سلول به ويژه کاتابوليسم را افزايش مي يابد در زمان مصرف افدرين فرد دچار طپش قلب مي شود . برخي از ورزشکاران به علت مشاهده اثرات افدرين در چربي سوزي به مصرف بيش از حد و خودسرانه آن اقدام مي ورزند و دچار بعضي بيماري هاي رواني مانند خشونت بيش از حد و عدم تعادل رفتاري مي شوند که بايد سريعاً به پزشک مراجعه کنند . تا پزشک با آزمايشات مربوطه داروهايي نظير ، پروپرانولول - اوکسپرنولول و سوتالول و ... را به شخص تجويز کند که اين داروها مسدود کننده « گيرنده » بتاي قلبي هستند . زيرا اثر افدرين بر روي گيرنده هاي بتا قلبي مي باشد .

2 - بلوکه کننده ها : اين دسته چربي سوز نيستند ولي مانع جذب چربي در بدن مي شوند . به اين طريق که سلول چربي را فارگوسيت مي کند و دور تا دور سلول چربي را فرا مي گيرد تا از طريق بدن جذب نشوند . از بلوکه کننده ها مي توان به چيتوسان و گوارانا اشاره کرد که اين دو مولکول از جلبک هاي دريايي ساخته شده اند و جزء بي ضررترين چربي سوزها به حساب مي آيند که با مجوز وزارت بهداشت عرضه مي شوند .

3 - دفع کننده ها : اين دسته نيز چربي سوز نيستند و فقط مانع جذب چربي در بدن مي شوند . مثلاً زنيکال باعث مي شود آب بدن به همراه سديم و پتاسيم از طريق ادرار دفع شود و نيز مقدار کمتري از مواد غذايي جذب بدن شود و يا « تريامترن H » که پتاسيم را در بدن نگه مي دارد و فقط سديم را به همراه آب از بدن دفع مي کند و فشار کمتري را به قلب وارد مي کند و در اصل با مصرف ديورتيک ها وزن بدن از طريق دفع آب کم مي شود و چربي ها مصرف نمي شوند و ديورتيک ها جزء خطرناک ترين داروها به حساب مي آيند . زيرا تعادل الکتروليتي بدن را به هم مي زنند . در دسته دفع کننده ها مکملي به نام زينکال وجود دارد که آنزيم ليپاز معده را از بين مي برد و فرد با مصرف چربي هم چاق نمي شود زيرا چربي ها جذب بدن نشده و از راه مدفوع دفع مي گردند و فرد هميشه داراي مدفوع چرب مي باشد که مصرف آن نيز خطراتي به همراه دارد .

4 - آنابوليک ها : شامل : يوهيمبين - DHEA - تريبولوس دلتا4 ، آندروستن ديون مي باشند . از مکمل هاي نام برده شده DHEA و دلتا 4 - آندروستن ديون پروهورمون مي باشند . يعني يک يا دو مرحله قبل از ساخت تستوسترون اند و با مصرف آنها بدن به صورت طبيعي تستوسترون توليد مي کند و از طريق خواص آنابوليک آنها چربي سوزي اتفاق مي افتد . يوهيمبين و تريبولوس ترستريس ( نام علمي فارفاسک ) باعث افزايش تستوسترون به صورت طبيعي مي شوند . اين دسته بيشتر در دوران رژيم ورزشکاران مصرف مي شود تا علاوه بر چربي سوزي بافت عضله شان حفظ شود . استفاده پروهورمون ها مدتي است در مسابقات ورزشي ممنوع شده است .

5 - ترکيبات آلي اکتيو : شامل آنزيم ها - کوآنزيم ها و ويتامين ها و بعضي ترکيبات آلي مي باشند . مثل مکمل هايي چون کوآنزيم 10Q کروميوم - آنتي اکسيدان ها - ال کارنيتين که اين دسته جزء بي ضررترين چربي سوزها مي باشد .

6 - چربي هاي مفيد : اين دسته LDL را کاهش و HDL را افزايش مي دهد و سريع تر به انرژي تبديل شده و متابوليسم بدن را افزايش مي دهد و شامل مکمل هايي نظير CLA که از شير گاو به دست آمده و روغن هاي MCT مثل روغن کنجد - زيتون و روغن هاي گياهي مي باشد . اين دسته نيز جزء بي ضررترين چربي سوزها محسوب مي شود که برخي از آنها مجوز وزارت بهداشت ايران را داراست .

امیدوارم استفاده برده باشین

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش