مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

 

چه هنگام باید از سرگیجه نگران شویم؟

 سرگیجه یکی از ناراحتیهای نسبتا رایج است که گاه در شرایطی خاصی مانند خستگی شدید بروز می کند . با تاری دید و بیحالی همراه است ، غالبا به خاطر افت فشار ایجاد میشود و معمولا پس از چند دقیقه نیز برطرف می شود . اما گاه ممکن است نشانهای هشداردهنده از مشکلی جدی باشد . کشیده شدن پاها روی زمین ، چرخیدن اطراف دور سر ، کاهش حواس ، تاری دید ، تهوع و استفراغ علائم سرگیجه هستند که به دلیل اختلال تعادل ایجاد می شوند و برای فرد مبتلا شرایط سختی را به وجود می آورند .  

مغز از طریق مخچه تعادل بدن را برقرار کرده ، با شرایط محیط هماهنگ می سازد و حرکات را تنظیم می کند . البته مخچه به تنهایی مسئول این عملکرد مهم نیست و اعضای دیگر نیز کمک می، کنند . گوش داخلی را در واقع باید مرکز تعادل دانست . در سیستم دهلیزی ( بخشی در گوش ) ، کریستال هایی که از کانال های نیمه دورانی به شکل مایع عبور می کنند ، اعصاب دهلیزی را تحریک می کنند تا اطلاعات مستقیما به مغز فرستاده شود و در نتیجه با حرکات بدن در محیط هماهنگ شود . بینایی نیز در این باره نقش مهمی دارد . کره چشم تصاویر بسیار شفافی از محیط پیرامون را به مخچه می فرستد . ماهیچه ها و گیرنده های واقع در کف پا موقعیت بدن و حرکات بدن را بدون ارسال پیام به حس بینایی مشخص می کنند .

  

علل سرگیجه چیست ؟ در اغلب موارد سرگیجه به عدم عملکرد پیام های اطلاعاتی مربوط شده و مشکل جدی نیست . اما ممکن است نتیجه مشکل حرکتی ، بینایی یا گوش داخلی باشد .

سیستم دهلیزی در نزدیک دستگاه شنوایی قرار دارد . مشکل شنوایی ، اوتیت و مانعی در گوش می تواند سیستم دهلیزی دچار اختلال کرده و سرگیجه به وجود آید.

در موارد دیگر سرگیجه ، کریستال های سیستم دهلیزی که اطلاعات مربوط به حرکات و جایگاه بدن را به مغز می فرستند ، به سمت سیستم شنوایی تغییر مسیر می دهند و در نتیجه مغز اطلاعات نادرستی از موقعیت بدن دریافت می کند که باعث عدم تعادل و سرگیجه می شود .

التهاب اعصاب سیستم دهلیزی نیز عامل دیگری در سرگیجه است . این مشکل عموما در پی عفونت ویروسی بروز می کند و با حالت تهوع و استفراغ همراه سرگیجه های شدید همراه است . این نوع سرگیجه موقتی است و بیشتر از 15 روز طول نمی کشد .

بعضی افراد مبتلا به بیماری منیر (Ménière) هستند . این بیماری در خانم ها بیشتر از آقایان و در سن 40 تا 60 سال بروز می کند و با سرگیجه های شدیدی همراه است . علائمی مانند کاهش شنوایی ، سردرد و احساس کیپ شدن گوش قبل از بیماری فرد را آزار می دهد . برای درمان و پیشگیری این بیماری که ممکن است فرد را از فعالیت های روزمره باز دارد ، بهتر است آزمایشات خاص پزشکی توسط متخصص انجام شود .    

 

چه موقع باید از سرگیجه نگران شد؟ به طور کلی سرگیجه ها به خاطر مشکل وخیم جسمانی نیستند اما باید مراقب بود و علت را تشخیص داد زیرا در بعضی موارد نشانه ای از بیماری جدی مانند مشکلات عروق مغزی ، تومور مغزی ، صرع یا اسکلروز ( تصلب شریان ) هستند . سیستم دهلیزی و ماهیچه ها در سالمندان پیر می شوند . بینایی کاهش می یابد و حتی در صورت پیشرفت بیماری دیابت و فشار خون از بین می رود . سرگیجه در این افراد باید مورد توجه باشد زیرا ممکن است عارضه جانبی بیماری قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند پرفشاری خون باشد . سرگیجه با افتادن همراه است که البته بی خطر نیست که اغلب باعث شکستگی های شدید و آسیب های جدی می شود .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش