مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

10 راه برای هضم بهتر غذا

دوشنبه 15 خرداد 1396

اگر بعد از خوردن غذا احساس سنگینی و نفخ می‌کنید و یا از ترش کردن یا گرفتگی عضلات معده رنج می‌برید باید بدانید که در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید .

در این مطلب 10 راه برای هضم بهتر غذا ارائه می‌دهیم تا این مشکل به زودی برطرف شود .

در ادامه مطلب با ما همراه باشید .

1 - به گونه ای غذا بخورید که هضم بهتری صورت گیرد : ابتدا شما باید غذاهایی که به آسانی هضم می شوند را در بین وعده های غذایی تان میل کنید و سپس به سمت غذاهای پیچیده تر بروید .

بنظرتون چرا باید ابتدا غذاهایی که به آسانی هضم میشوند را بخوریم ؟ به یک اتوبان فکر کنید ، اگر ماشین هایی که سرعت کم دارند در جلو باشند ، ماشین های با سرعت زیاد را در پشت خود نگه می دارند و همین باعث ترافیک می شود . دقیقا همین کار برای غذای شما اتفاق می افتد . غذاهایی که سریعا هضم می شوند را ابتدا بخورید و سخت تر ها را نگه دارید تا در نیمه دوم وعده غذایی تان بخورید .

در زیر توالی زمانی برای گروه های مختلف غذایی آورده شده است :

- آب و آب میوه : 20 تا 30 دقیقه

- میوه ها و فالوده و سوپ : 30 تا 45 دقیقه

- سبزیجات : 30 تا 45 دقیقه

- لوبیا ، غلات و نشاسته ها : 2 تا 3 ساعت

- گوشت ، ماهی ، مرغ : 3 یا چند ساعت

2 - نوشیدنی های گرم و یا ولرم با وعده غذایی تان مصرف کنید : نوشیدنی های یخ و خنک پروسه هضم را کند می کنند بطور مثال گذاشتن یخ روی یک عضله را نگاه کنید. عضله سفت می شود و به خوبی عمل نمی کند آب گرم یا آبی که در دمای اتاق باشد ، آب میوه یا چای بدون کافئین هضم مناسب را برای شما فراهم می آورد . ( فقط ترافیک را به یاد آورید ، نوشیدن مایعات مقدم تر از وعده های غذایی است . )

3 - در زمان های مناسب غذا بخورید : خیلی مهم است که غذایی که می خورید و زمانی که آن را میل می کنید ، از قبل معین باشد . خوردن غذاهای مشابه و زمان های مشخص در روز اثرات معینی بر روی سیستم گوارش شما دارد . 

4 - از اینکه چه چیزی می خورید و اندازه آن چقدر است آگاه باشید : مصرف بیش از حد غذا یکی از دلایل مهم هضم نشدن غذا است . مغز ما علائم احساس پر بودن را دقیقا 10 دقیقه بعد از اینکه واقعا احساس پر بودن بکنید می فرستد ! پس قبل از اینکه احساس پر بودن بکنید دست از غذا خوردن بکشید . عجیب این است که 10 دقیقه بعد می فهمید که سیر هستید .

5 - غذایتان را کامل بخورید و در حین غذا خوردن صحبت نکنید : جویدن غیر کامل و صحبت کردن در حین غذا خوردن می تواند باعث بلعیدن نامناسب شود . سیستم گوارش ما به گونه ای طراحی نشده که بتواند تکه های بزرگ غذا را هضم کند ، وقتی که ما ابعاد بزرگ در معده مان قرار می دهیم می تواند باعث شود که هضم غذا نیمه کاره انجام شود .

6 - در حین غذا خوردن آرام باشید : غذا خوردن در عجله باعث می شود که استرس شما بالا رود و پروسه هضم غذا کند شود . محیط آرام و زیبایی را در حین غذا خوردن برای خود ایجاد کنید و برای غذا خوردن خود زمان کافی بگذارید .

7 - در وضعیت بدنی مناسبی قرار داشته باشید : وقتی که خمیده یا قوز دار غذا می خورید فشار زیادی را روی ارگان های شکمتان وارد می کنید . این فشار زیاد می تواند منجر به هضم ضعیف غذا شود . شما باید نشستن به حالتی شانه هایتان رو به عقب و چانه تان رو به بالا است غذا بخورید این حالت اجازه می دهد که ارگان های گوارشی شما فضای بیشتری داشته باشند و همین امر باعث بهبود گوارش شما می شود .

8 - شب ها دیر وقت غذا نخورید : بدن ما خصوصا سیستم گوارشی مان کار خود را در بعدازظهر ها کند می کنند و در این ساعات استراحت کرده و دوباره جوان می شوند . زمانی که ما در ساعات انتهایی شب غذای زیادی وارد معده مان می کنیم آنزیم های کافی برای هضم غذا وجود ندارد . این غذا های هضم نشده در معده تان می ماند و باعث می شود که راحت بخوابید .

9 - راه رفتن تند بعد از غذا خوردن : حرکت نکردن تا 30 دقیقه بعد از غذا را فراموش کنید ! افزایش فعالیت فیزیکی می تواند باعث جلو حرکت کردن دستگاه گوارش شما بشود و در نهایت منجر به افزایش تولید آنزیم های گوارشی شود . این می تواند باعث کامل شدن گوارش شما بشود .

10 - چرخش های نخاعی : چرخش های نخاعی باعث می شود که میزان مواد سمی که در سیستم عصبی آزاد می شود را کاهش دهد که همین اثر آرام بخشی دارد . زمانی که شما در وضعیتی قرار دارید که پای خود را دراز کرده اید ، به آرامی به سمت راست بروید نگه دارید در حالی که 5 نفس عمیق می کشید و سپس به سمت چپ خم شوید و این پروسه را تکرار کنید .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش