مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

14 راه درمان فوری برای نیش پشه

چهارشنبه 10 خرداد 1396

معمولا در فصل تابستان با گرم شدن هوا ، مزاحمت های پشه ها برای انسان ها بیشتر می شود ، بنابراین باید به دنبال راه‌هایی برای مقابله با گزش پشه و درمان های خانگی ناشی از خارش آن باشیم .

بسیاری از افرادی که حساسیت بیشتری نسبت به نیش پشه دارند و همچنین بچه ها که واکنش شدیدی نسبت به گزش پشه از خود نشان می دهند می توانند با به کارگیری موارد زیر از فصل تابستان لذت ببرند .

برای آشنایی با این راه ها در ادامه مطلب با ما همراه باشید . . .

به جای خرید مواد شیمیایی از داروخانه برای تسکین خارش حاصل از نیش پشه ، می توانید از درمان های خانگی زیر استفاده کنید :

1 - جوش شیرین

با مخلوط کردن جوش شیرین و سرکه خمیری درست کنید و این ماده خمیری‌شکل را روی نقاطی که پشه نیش زده بمالید . این خمیر ، اثر سمی ماده ای را که پشه با نیش خود وارد بدن کرده است ، خنثی می کند و به زودی خارش آن بهبود می یابد . بعد از آن‌که این ماده خمیری خشک شد ، بهبود گزش پشه تسریع می شود .

2 - خمیر دندان

استفاده از خمیردندان سبب تسکین خارش می شود . خارش پوست باعث گسترش سم به مناطق دیگر پوست می شود و سبب افزایش خارش های بعدی می گردد .

3 - نمک

پس از آن که قسمتی از بدنتان دچار گزش پشه شد ، می توانید آن قسمت را با آب بشویید و روی آن را آرام بمالید . سپس اطراف آن قسمت نمک بمالید . خارش آن ، بعد از چند لحظه بهبود می یابد .

4 - دئودورانت

ماهیت قلیایی دئودورانت باعث تسکین درد گزش پشه می شود . نوع جامد آن از نوع اسپری و ژل آن بهتر می باشد .

5 - آلوئه ورا

از درمان های مهم خانگی برای بیماری های پوستی از جمله گزش پشه ، استفاده از آلوئه ورا می باشد . استفاده از آلوئه ورا ، نه تنها خارش نیش پشه را تسکین می دهد ، بلکه سبب تسریع در بهبودی آن می شود .

6 - سرکه سفید

سرکه سفید نه تنها یک پاک کننده طبیعی است ، بلکه به عنوان تسکین دهنده خارش و ضدعفونی کننده در گزش پشه استفاده می شود . یک پنبه را به سرکه آغشته کنید و به نرمی بر روی قسمتی از پوست که دچار گزش پشه شده بمالید و اثر آن را پس از چند لحظه مشاهده کنید .

اگرچه استفاده از سرکه به بهبود و کم شدن درد و خارش کمک شایانی می کند ، اما استفاده از سرکه برای پوست های حساس توصیه نمی شود ، چون این نوع پوست ها را دچار التهاب می کند .

7 - پوست موز

پوست موز می تواند در درمان گزش پشه موثر باشد . این ویژگی به خاطر وجود مقادیر زیادی پتاسیم و آنتی اکسیدان های مختلف در پوست موز می باشد . این عناصر هم در موز و هم در پوست موز وجود دارد ، اما استفاده از پوست آن بهتر جواب می دهد .

برای کاهش درد ناشی از گزش پشه کافی است قسمت داخلی پوست موز را روی منطقه مورد نظر بگذارید تا تاثیر کند .

8 - لیمو

استفاده از لیمو نه تنها خارش را برطرف می کند ، بلکه از بروز عفونت نیز جلوگیری می نماید . لیمو یک ضدعفونی کننده طبیعی است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ، به ترمیم پوست سرعت می بخشد . یک لیمو را ببرید و هسته هایش را خارج کنید و آن را بر روی قسمت مورد نظر بگذارید .

9 - روغن درخت چای

استفاده از این روغن در مبارزه با عفونت بسیار موثر است و یک ضد التهاب طبیعی محسوب می شود . همچنین به ترمیم پوست کمک شایانی می کند . برای بهبود گزش پشه چند قطره از این روغن را بر روی منطقه موردنظر بریزید .

10- حرارت و گرما

استفاده از کمپرس آب گرم و یا دوش آب گرم می تواند در تسکین درد ناشی از گزش پشه موثر باشد . گرما سبب خروج بزاق پشه از پوست می شود و در کاهش درد بسیار موثر می باشد .

اگر چه این راه حل موقتی است ، اما وقتی حس گرما به مغز منتقل شود ، تا مدتی مغز با گرمای محل گزیده شده روبرو می شود و به فکر سرد کردن آن منطقه است و برای مدتی درد ناشی از گزیدگی را فراموش می کند .

11 - بارهنگ و اسطوخودوس

از برگ گیاهانی نظیر ریحان ، اسطوخودوس و بارهنگ استفاده کنید و روی زخم بگذارید ( می توانید عصاره برگ را روی منطقه مورد نظر بگذارید ) و روی آن را با دستمال تمیزی بپوشانید و ببندید .

12 - استفاده از یخ

استفاده از یخ موجب بی حس شدن منطقه مورد نظر شده و تاثیر هیستامین را محدود می کند ( هیستامین در واکنش به ماده آلرژی زایی که پشه وارد بدن کرده است تولید می شود ) . همچنین یخ به کاهش خارش و درد کمک می کند .

13 - چای کیسه ای

می توانید از چای کیسه ای مصرف شده و خیس استفاده کنید . آن را روی محل مورد نظر بگذارید و اجازه دهید تا تانن موجود در برگ چای به مقابله با آلرژی و خارش پوستی بپردازد .

14 - استفاده از صابون

صابون به دلیل خاصیت قلیایی اش ، درد ناشی از گزش پشه را تسکین می دهد . مقداری از صابون را روی قسمت مورد نظر بگذارید و صبر کنید .

به نکات زیر توجه کنید :

1 - اگر برآمدگی غیرعادی پس از گزش پشه روی پوستتان بروز کرد ، حتما به پزشک مراجعه کنید .

2 - اگر به کشورهای خارجی سفر کردید و با گزش پشه مواجه شدید ، حتما به پزشک مراجعه کنید تا از عدم انتقال بیماری های شایع در آن کشور اطمینان حاصل کنید .

3 - پس از انجام هر یک از راه های ارائه شده در بالا ، مدتی به بدن خود فرصت دهید تا واکنش های مناسب را ارائه دهد . در برخی موارد ممکن است یک تا دو ساعت طول بکشد تا اثر خارش و درد و التهاب از بین برود .

4 - اگر پس از گزش پشه ، علایمی مانند درد و تب به همراه ورم شدید پوست را داشتید ، حتما به پزشک مراجعه کنید . ممکن است حساسیت شدیدی به آن نوع پشه داشته باشید که باید تحت نظر پزشک بهبود یابد .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش