مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

 

معرفی کامل شرکت خودروسازی لوتوس

عنوان : تاریخچه لوتوس lotus   

كمپاني بريتانيايي Lotus Cars كه ماشين هاي اسپرت و خودروهاي مسابقه اي توليد ميكند ، به دليل طراحي و ساخت خودروهاي مسابقه اي كم نظير و توليد اتومبيل هايي با وزن بسيار كم و ويژگي هدايت (  handling) افسانه اي اش نام آور شده است . اين كمپاني در سال 1952 توسط مهندس نامدار كالين چپمن با نام شركت مهندسي لوتوس با مسؤوليت محدود بنا نهاده شد . از سال 1958 تا 1994 تيم لوتوس در مسابقات فرمول وان از رقباي جدي بود . لوتوس با هدايت بنيانگذار خود نوآوري ها و ابتكارات متعددي را در توسعه خودروهاي مسابقه اي در عرصه فني و تجاري به نام خود ثبت كرد .   لوتوس در فرمول يك  كمپاني مشتريانش را ترغيب ميكرد كه اتومبيل هاي اين كمپاني را در مسابقات به خدمت بگيرند و خود كمپاني از سال 1958 پا به عرصه رقابت هاي فرمول يك گذاشت . يكي از خودروهاي فرمول يك لوتوس كه در زير ركاب « استرلينگ موس » بود ، اولين جايزه گراندپري را براي لوتوس دو سال بعد از ورودش به فرموليك به ارمغان آورد . پيروزي درخشان با لوتوس 25 حاصل شد كه با مهارت « جيم كلارك » براي اولين بار عنوان قهرماني مسابقات خودروسازان فرموليك را نصيب لوتوس كرد . مرگ بي موقع كلارك در آوريل 1968 در حالي كه در فرمول2  سوار بر لوتوس 48 بود و به دليل نقص تاير عقب دچار سانحه شد ، ضربه سختي براي تيم و حتي كل رقابت هاي فرموليك بود كه قهرمان بزرگي را از دست داد . او راننده چيره دست خودرويي بي رقيب بود كه نميتوان بين نام او و شهرت لوتوس در سالهاي آغازين حضور اين اتومبيل در فرموليك جدايي انداخت . آن سال نيز البته لوتوس باز هم قهرمان فرموليك شد و اين بار راننده ، هم تيمي كلارك ، « گراهام هيل » بود . لوتوس وقتي بيشتر به شهرت رسيد كه با تغييراتي در موتور خودروهاي مسابقه اي ، خودرويي را بر روي شاسي هاي اتومبيلهاي فرموليك خود ساخت كه عموم مردم توانستند آن را در اختيار بگيرند . لوتوس از جمله پيشگاماني بود كه بر روي خودروهاي فرمول يك خود بال نصب كرد تا نيروي تثبيت كننده براي خودرو ايجاد شود . همچنين لوتوس اولين خودرو فرموليك را ساخت كه براي به دست آمدن حالت آيروديناميك ، رادياتور در پهلوي اتومبيل تعبيه شده بود و اين لوتوس بود كه سيستم active suspension را ابداع كرد . لوتوس حتي پس از مرگ چپمن ، تا اواخر دهه 80 ميلادي هنوز هم جايگاه خود را به عنوان يكي از شركت كنندگان اصلي فرموليك حفظ كرد . « آيرتون سنا » در سالهاي 85 تا 87 سالي دو بار با لوتوس برنده شد و توانست به جايگاه ويژه اي در ميان قهرمانان اتومبيلراني دست يابد . با اين وجود در آخرين حضور لوتوس در فرموليك به سال 1994 اتومبيل هاي كمپاني ديگر چندان توان رقابت نداشتند و اين پايان كار لوتوس در فرموليك بود ؛ لوتوسي كه توانسته بود 79 جايزه Grand Prix را از آن خود كند . چپمن در عمر خود شاهد بود كه لوتوس توانست ركورد فراري را در تصاحب 50 Grand Prix بشكند ؛ و اين در حالي بود كه فراري نخستين پيروزي خود را در فرمول يك ، 9سال پيش از لوتوس ثبت كرد ، اما لوتوس به راحتي توانست اين فاصله را جبران كند و حتي از فراري نيز پيشي بگيرد . 

چپمن ، بنيانگذار لوتوس در سال 1982 در سن 54 سالگي بر اثر عارضه قلبي درگذشت . او كه فرزند يك صاحب مسافرخانه بود ، در زمان مرگش يكي از كارخانه داران مولتي ميليونر انگلستان بود . شركت صنعتي او ده ها خودرو مسابقه اي و ماشين هاي جاده اي موفق ساخت و هفت بار برنده رقابت هاي جهاني فرمول يك شد . او در زمان مرگش در مظان اتهام به دخالت در رسوايي كمپاني دلورين (DeLorean) در زمينه كمك هاي دولت به صنايع قرار گرفته بود . اين موضوع در ارتباط با خودرو De Lorean DMC-12 بود كه لوتوس شاسي آن را طراحي كرده بود . لوتوس در سال 1984 توسط جنرال موتورز خريداري شد . در سال 1993 GM ، لوتوس را در ازاي 30 ميليون پوند استرلينگ به شركت هولدينگ A.C.B.N. لوكزامبورگ واگذار كرد . اين شركت توسط بيزنسمن ايتاليايي ، رومانو آرتيولي ، مالك بوگاتي اداره ميشود . لوتوس باز هم دست به دست شد . در سال  1996، بخش عمده اي از سهام آن را شركت مالزيايي پروتون از A.C.B.N. خريد . ميراث چپمن گرچه ديگر در فرموليك حضور ندارد ، اما هنوز زنده است و علاوه بر ساخت خودرو ، به عنوان مشاور مهندسي نيز فعاليت ميكند . بخش كمتر شناخته شده لوتوس كه در زمينه طراحي سيستم محرك خودرو (Drivetrain يا Powertrain) مسؤول طراحي موتورهاي چهارسيلندري است كه در برخي خودروهاي توليدي GM از قبيل واكسهال(Vauxhall) ، اپل ، ساب و شايد ساترن به خدمت گرفته ميشوند .  كمپانياي كه چپمن بنيان نهاد ، اكنون به صورت «گروه لوتوس» سازماندهي شده است كه به دو بخش «خودروهاي لوتوس» و «مهندسي لوتوس» تقسيم ميشود . براساس برخي شنيده ها ديگر برنامهاي براي تشكيل تيم فرموليك در اين گروه وجود ندارد . به نظر ميرسد علت اين مساله به سرمايه گذاري عظيمي كه براي اين امر نياز است برميگردد كه خارج از استطاعت كمپاني است .  لوتوس تيم  لوتوس تيم يا Team Lotus كمپاني خواهر شركت انگليسي خودروسازي اتومبيل هاي لوتوس بود . اين كمپاني در مسابقات متنوعي از جمله فرمول يك ، فرمول 2، فرمول فورد ، فرمول جونيور ، ايندي كار و مسابقه اتومبيلهاي ورزشي شركت جست . بيش از ده سال پس از آخرين مسابقه لوتوس تيم ، اين شركت عنوان « پرافتخارترين تيم اتومبيلراني » را با هفت عنوان قهرماني در مسابقه خودروسازان فرمول يك در اختيار داشت . اولين پيروزي لوتوس در فرموليك به سال 1960 با لوتوس18  به رانندگي استرلينگ موس به دست آمد و افسانه بيرقيب بودن فراري را باطل كرد . 

در 1963 «جيم كلارك» با لوتوس 25 به افتخار بزرگي دست يافت و توانست هفت بار در يك فصل برنده شود و عنوان قهرماني مسابقات جهاني را نيز تصاحب كند . در 1964 اما فراري توانست عنوان قهرماني را از چنگ لوتوس بربايد ؛ اما يك سال بعد در 1965 كلارك باز هم به جايگاه اول بازگشت و شش پيروزي با لوتوس33  او را قهرمان مسابقات كرد . 

وقتي در 1966 موتور خودروهاي فرمول يك به موتورهاي سه ليتري ارتقا يافت ، لوتوس به طور غيرقابل پذيرشي آمادگي خود را از دست داد . آن سال در آغاز فصل ، تيم با متوقف شدن موتورهاي دوليتري ، موتورهاي BRM H16 را در گراندپري ايتاليا به خدمت گرفت كه چندان برايشان خوش يمن نبود . اما در 1967 با روي آوردن به موتور جديدي با عنوان Ford Cosworth DFV كه توسط يك مهندس سابق لوتوس طراحي شده بود ، تيم به جاده پيروزي ها بازگشت .  7 آوريل 1968 روز بدي براي لوتوس و تيمش بود ، چرا كه كلارك ، يكي از موفق ترين و مشهورترين رانندگان هميشه تاريخ مسابقات اتومبيل راني در حالي كه در فرمول 2 غير رقابتي سوار بر لوتوس بود ، تصادف كرد و جان باخت . با اين وجود « گراهام هيل » آن سال با يك لوتوس 49 قهرمان رقابت هاي جهاني فرمول يك شد . در 1970 خودرو جديد لوتوس72  برنده شد كه با شكل مثلثي ، رادياتوري در كنار و بال آويخته عقب ، نوآوري بزرگي محسوب ميشد . لوتوس72 به سرعت تفوق خود را نشان داد و به رانندگي « جوشن ريندت » پيروز رقابت ها بود تا اينكه در مونزا به علت شكستن دسته دنده كشته شد . علت مرگ ريندت هرگز به روشني شناخته نشد .  لوتوس در 1972 بازهم پيروز رقابت ها بود و اين بار يك برزيلي 25ساله به نام « امرسون فيتي پالدي » راننده تيم بود كه تا آن زمان فرموليك راننده اي جوانتر از او به خود نديده بود . او همچنان عنوان جوانترين راننده فرموليك را به نام خود داشت تا اينكه در سال 2005 «فرناندو آلونسو» 24ساله براي شركت در اين مسابقات نام نويسي كرد .

در 1973 نيز عنوان قهرماني رقابتهاي فرموليك خودروسازان نصيب لوتوس شد .  لوتوس78  و لوتوس 79 با سرمايه گذاريهايي كه براي آنها در زمينه طراحي آيروديناميك شده بود ، در 1978 موفقيت هاي فوقالعاده اي را نصيب لوتوس تيم كرد . در اين سال « ماريو آنريتي » با لوتوس قهرمان رقابت هاي جهاني فرمول يك شد . در دهه 80 لوتوس 80 و لوتوس88 كه خودروهايي با بدنه تمام فيبركربني بودند ، عرضه شدند اما عنوان قهرماني را براي خودرو ديگري با موتور MP4/1 گذاشتند .  اوايل دهه 80 ، مهندس چپمن ، بنيانگذار لوتوس ، كار بر روي توسعه سيستم active suspension را آغاز كرد ، اما حمله قلبي در دسامبر 1982 درحالي كه تنها 54 سال داشت ، به او اجازه نداد كه اين پروژه را به پايان رساند . چپمن درباره لوتوس تيم گفته بود كه اين كمپاني ، « روح لوتوس را جاودانه ميكند » . بعد از مرگ چپمن ، هدايت تيم را « پيتر وار» بر عهده گرفت ، اما خودروهاي سري F1 براي او خوش يمن نبودند . با اين حال در 1986 « آيرتون سنا » با خودرو Lotus 98T دو بار ، يكي در اسپانيا و ديگري در ديترويت ، شادي پيروزي را باز به لوتوس تيم چشاند . سنا تيم را در 1988 ترك كرد و به مكلارن پيوست . جاي سنا را در تيم « دلسون پيكوت » پر كرد .  دهه 1990 پايان افتخارات لوتوس تيم بود . طي اين دهه چندين راننده به اين تيم پيوستند و بعد از آنكه نتوانستند موقعيتي كسب كنند ، جدا شدند .  مدير تيم عوض شد و كمل ، اسپانسر تيم ديگر حاضر نشد از آن حمايت مالي كند . پس از چند بار دست به دست شدن تيم و يك بار شراكت با پاسيفيك گرند پريكس ، بدهي هاي كمپاني لوتوس تيم به جايي رسيد كه مجبور شد براي هميشه ، پيست آسفالته را ترك كند و فقط خاطرات غرورآميزش باقي ماند . البته كماكان شركتي با عنوان Classic Team Lotus به عنوان زيرمجموعه گروه لوتوس تحت مديريت فرزندان چپمن فعاليت ميكند تا به آرزوي او يعني « جاودانه كردن روح لوتوس » جامه عمل بپوشاند .  اين شركت پشتيباني از 58 مدل خودرو مسابقه اي ساخته شده توسط اين شركت طي سالهاي 90-1957 را وظيفه خود ميداند و با توليد و فروش اقلام تبليغاتي از قبيل پوستر و مدلهاي كوچك اين خودروها ، تلاش ميكند تاريخ پرافتخار اين تيم را زنده نگاه دارد و البته موفق هم بوده است ؛ كافي است از طريق شبكه اينترنت ، نام لوتوس را جستجو كنيد و ببينيد كه انجمن ها و گروه هاي طرفدار لوتوس در سرتاسر دنيا پراكنده اند همچنان دل به اين نام اسطوره اي بسته اند ؛ حتي اگر ديگر لاستيك هاي پهن خودروهاي مسابقهاي لوتوس مسيرهاي مسابقه اي را نپيمايد .چپمن ، بنيانگذار لوتوس در كنار جيم كلارك ، اولين راننده تيم لوتوس كه برنده فرموليك شد  لوتوس 25  خودرويي كه اولين بار قهرماني فرموليك را براي لوتوس به ارمغان آورد .  لوتوس 79  آخرين خوردويي كه لوتوس با آن توانست فاتح گراند پري شود ، لوتوس گرچه ديگر در مسابقات شركت نميكند ، اما هنوز هم خودروهاي مسابقه اي ميسازد ، اين Lotus Sport 2-Eleven محصول 2007 است .     

لوتوس خودرو سفارشی مدیرعامل سابقش را میفروشد  به هر حال واضح است که لوتوس میخواهد خود را از شر هر چیزی که به نوعی با مدیرعامل سابق این شرکت دنی بهار در ارتباط است خلاص کند و برای همین نیز خودرو سفارشی اسپریت 2002 V8 را به حراج گذاشته است . 

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی : شرکت خودروساز انگلیسی لوتوس این روزها اصلا حال وروز خوشی ندارد و پس از برکناری مدیرعامل خود یعنی دنی بهار که اتهام اختلاس را در پیش روی خود میدید و منتظر نوبت دادگاه خود است حالا برای جبران مافات سوپر اسپرت سفارشی او را به حراج گذاشته است .    

به هر حال این خودرو برای دنی بهار خوب تجهیز شده است که از جمله خصوصیات آن میتوان به فضای داخلی ویژه متشکل از چرم و جیر سفارشی به همراه یک رنگ کاملا سفارشی و همچنین بروز رسانی موتور اشاره کرد .  از جمله خصوصیات فنی این خودرو میتوان به ترمزهای برمبو ، اسپویلر عقب بزرگتر ، چراغ دم بسیار منحصر به فرد به همراه سیستم اگزوز جدید اشاره کرد .  با این حال اسپریت ۲۰۰۲ V8 یکی از جالبترین خودروهای اتوموبیل در تاریخ لوتوس است که برای مزایده از طریق نمایندگیهای لوتوس در انگلستان در دسترس است و در ضمن تنها دارای مصرف ۳۶ هزار مایل بوده است .


مدیر عامل جدید لوتوس معرفی شد

بعد از مدت زمان طولانی از اخراج دنی بهار مدیر عامل سابق خودروساز بریتانیایی لوتوس ، شرکت مادر پروتون مدیر عامل جدید لوتوس را معرفی کرد .

 

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی : بعد از مدت زمان طولانی از اخراج دنی بهار مدیر عامل سابق خودرو سازی لوتوس ، شرکت مادر پروتون مدیر عامل جدید لوتوس را معرفی کرد .

ژان مارک گیل 51 ساله از مدیر عاملی انجمن اروپایی تولید کنندگان خودرو به لوتوس می آید که البته پیش از این او در شرکت هایی مانند : دایلمر ، جنرالز موتور و فلوکس واگن نیز دارای پست های مدیریتی مهمی بوده است .

عبدالله عبد حارث مدیر عامل پروتون در این مورد میگوید : این یک زمان هیجان انگیز برای لوتوس است که انتصاب ژان مارک در یک زمان مناسب روی داده است و با توجه به خصوصیات او و برنامه های ما برای لوتوس ، ما باور داریم که با تخصص فنی و مودیریتی قوی و رهبری ژان مارک قادر خواهیم بود تا طرح تحول لوتوس و افزایش تولید آن را با کسب و کار قوی تر به زودی در اختیار داشته باشیم .

گالس عضو هیئت مدیره لوتوس که پس از اخراج دنی بهار مسئولیت موقت را عهده دار شد موفق شد تا در این شرکت در حدود 50 درصد هزینه ها را کاهش داده و در ضمن بدون سر و صدا به بهبود کیفیت محصولات خود و گسترش کسب و کار در هر دو بعد صادرات و فروش داخلی کمک فراوانی به این شرکت کند .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش