مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

 

چگونه مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهیم ؟

عوامل تاثیرگذار بر افزایش سوخت اتومبیل را بشناسید و با رعایت 9 نکته ، مصرف سوخت اتومبیل خود را کاهش دهید .

به گزارش مجله مجازی تیونر به نقل از مجله زندگی ایده آل : سال‌ها پیش تنها دغدغه مردم برای خرید اتومبیل به قیمت آن ارتباط پیدا می‌کرد . در سال‌های اخیر اما دیگر قیمت خرید اتومبیل به‌عنوان تنها فاکتور مهم در خرید به شمار نمی‌رود . افزایش نرخ قیمت سوخت عملا به‌عنوان مشکل‌سازترین عامل در زمان نگهداری خودرو شناخته می‌شود . این البته مشکلی جهانی است و شرکت‌های تولیدکننده خودرو در سرتاسر جهان سعی دارند محصولاتی طراحی و تولید کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند .

خرید چنین محصولاتی در ایران با توجه به تعرفه‌های واردات برای هر کسی امکان‌پذیر نیست ، پس سعی می‌کنیم در این مطلب به مواردی بپردازیم که می‌توانند در کاهش مصرف سوخت اتومبیل فعلی شما تاثیرگذار باشند . دانیال طالبیان ، کارشناس مسائل فنی خودرو در این مطلب به نکاتی اشاره کرده که با رعایت آنها مصرف سوخت خودروهای تولید داخل کاهش پیدا می‌کند .


کاهش وزن خودرو : اولین و شاید مهمترین عاملی که بسیاری به آن توجه نمی‌کنند ، وزن خودروست . تمامی وسایل اضافی در خودرو را خارج کرده و وزن آن را به حداقل برسانید . تنها کافی است وسایلی همچون لاستیک اضافه ، ابزار تعویض لاستیک ، تعدادی ابزار فنی معمولی و یک ذخیره آب کوچک در اختیار داشته باشید تا در مواقع ضروری مشکل خودروی خود را برطرف کنید .

تنظیم فرمان : مسئله دیگری که میتوان با مراجعه به متخصص‌های فنی خودرو آن را برطرف کرد ، زاویه چرخ‌هاست . نکته قابل توجه این است که زاویه قرارگیری چرخ‌ها در هر کدام از اتومبیل‌های دیفرانسیل عقب یا جلو با یکدیگر متفاوت است . شما می‌توانید با مراجعه به مراکز مربوط ، نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ‌ها اقدام کنید . اگر زاویه چرخ‌ها به‌درستی قرار نگرفته باشد ، نه‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌شود بلکه موتور بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند .

سیستم صوتی دردسرساز : در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از سیستم‌های صوتی پرمصرف و بالا بودن بیش از حد صدا نیز با مصرف سوخت ارتباط دارند . به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند ، از دینام کار بیشتری گرفته و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند .

بنزین با کیفیت : بنزین به خودی خود یکی از مهم‌ترین نکات موجود در زمینه کاهش مصرف سوخت است . همان‌طور که می‌دانید بنزین سوپر که در تمامی جایگاه‌ها عرضه می‌شود ، دارای اکتان بالاتری است . نه‌تنها این نوع از بنزین کیفیت بهتری داشته و ضرر کمتری به موتور می‌رساند بلکه عملکرد را نسبت به بنزین‌های معمولی با اکتان پایین بهبود داده و در نتیجه مصرف سوخت را کاهش می‌دهد . جدای از این موضوع ، بسیاری در رابطه با استفاده از مکمل‌های بنزین تردید دارند .
در ابتدا بد نیست بدانید مکمل‌های موجود در نوع شوینده و افزایش‌دهنده اکتان قرار می‌گیرند . هر چند مکمل‌های شوینده در زمان استفاده عملکرد موتور را بهبود می‌بخشند اما در طولانی‌مدت باعث ایجاد پوسیدگی و از بین رفتن بخش‌های مختلف آن می‌شوند . در مقابل مکمل‌هایی قرار دارند که اکتان بنزین را افزایش می‌دهند . افزایش اکتان رابطه مستقیمی با کاهش مصرف سوخت دارد اما با توجه به قیمت نجومی مکمل‌های استاندارد و معتبر عملا این روش توجیه اقتصادی ندارد .

درست رانندگی کنید : بخشی از مبحث کاهش مصرف سوخت به نحوه رانندگی ارتباط پیدا می‌کند . رانندگی با سرعت بالا تنها عامل شناخته شدن برای افزایش مصرف سوخت نیست . نکته دیگری که باید به آن توجه کرد ، تعویض دنده در دور موتور مناسب است . به طور کلی خودرو‌های تولید داخل با توجه به ضعف موتور و رعایت نشدن تعداد زیادی از استانداردهای جهانی نیاز به رفتاری متفاوت از سوی راننده دارند . پیشنهاد می‌شود ، راننده در اکثر مواقع زمانی که به دور موتور 3 هزار رسید ، اقدام به تعویض دنده کند . جدای از این موضوع همواره باید نگهداری و سرویس موتور را نیز در ذهن داشت . تنظیم موتور ، شست‌وشوی انژکتور ، تعویض روغن ، استفاده از روغن باکیفیت ، تعویض به‌موقع فیلتر هوا و در نهایت تعویض فیلتر بنزین موارد موثر در کاهش مصرف بنزین هستند .

مخزن ذخیره‌سازی : به هیچ عنوان باک اتومبیل خود را کامل پر نکنید ! همواره سعی کنید بخشی حتی کوچک از آن را خالی نگه دارید . این موضوع نه‌تنها به کاهش وزن ارتباط دارد بلکه از بخار شدن بنزین نیز جلوگیری می‌کند . زمانی که مقدار زیادی بنزین در باک اتومبیل ذخیره شده و در مدت زمانی خاص مورد استفاده قرار نگیرد به مرور زمان بخار شده و عملا هزینه‌ای اضافه را برای شما به وجود می‌آورد . برای جلوگیری از این موضوع حتی پیشنهاد می‌شود که از سلامت" target="_blank">سلامت در باک نیز اطمینان پیدا کنید .

امتیاز مثبت انژکتور : جدای از مصرف سوخت کمتر خودرو‌های انژکتوری به خاطر حذف کاربراتور ، نکته دیگری نیز وجود دارد که این نوع از اتومبیل‌ها را تبدیل به نمونه اقتصادی می‌کند . آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد ، زمانی که اتومبیل در سرازیری قرار دارد ، اگر به جای قرار دادن در حالت خلاص ، آن را در دنده گذاشته و پدال گاز را فشار ندهیم ، مصرف سوخت اتومبیل به صفر می‌رسد . نکته قابل اشاره این است که اگر راننده ، اتومبیل انژکتوری را در زمان رسیدن به سرازیری خلاص کند ، موتور اتومبیل به صورت خودکار برای روشن ماندن ، کار کرده و بنزین مصرف می‌شود . در نهایت باید به این مسئله دقت کرد که حالت اشاره شده تنها مختص خودرو‌های انژکتوری است .

بهبود جریان هوا : مسئله دیگری که در مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد ، ایرودینامیک اتومبیل است . برای استفاده‌های معمولی یا بهتر است بگوییم شهری بهترین کار پرهیز از ایجاد تغییرات کاذب است . می‌توان به حذف باربند اشاره کرد ، تحقیقات مختلف ثابت کرده ، باربند حتی در صورت خالی بودن ایرودینامیک اتومبیل را به‌شدت تخریب کرده و در نتیجه مصرف سوخت اتومبیل را افزایش می‌دهد . حتی باز بودن پنجره‌ها و ورود باد در زمان حرکت به داخل اتومبیل و جریان پیدا نکردن آن در کناره‌ها یکی دیگر از عوامل مهم در مصرف سوخت است .

لاستیک بدون طرح : لاستیک‌ها بخش دیگری از فرآیند کاهش مصرف سوخت هستند . استفاده از لاستیک‌های رادیال به جای لاستیک‌هایی با عاج طرح‌دار در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است . به طور کلی هر چه میزان اصطکاک اتومبیل با زمین کاهش پیدا کند ، موتور نیاز به قدرت کمتری برای حرکت اتومبیل دارد و نهایتا بنزین کمتری مصرف می‌شود . همین نکته در رابطه با استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر از نمونه‌های معمولی و مورد استفاده در کارخانه صدق می‌کند . افزایش پهنای لاستیک مساوی است با افزایش مصرف سوخت .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش