مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

مقایسه تندر 90 با سمند

چهارشنبه 14 مرداد 1394

مقایسه تندر 90 با سمند

در این بخش قصد داریم بنا به درخواست یکی از دوستان مقایسه ای بین دو خودرو سمند و تندر 90 داشته باشیم .


سمند : ایران خودرو بخاطر ایجاد تنوع در تولیداتش و حرکتی در مسیر پلت فرم مشترک دست به تولید خودرو ملی با نام سمند زد

تندر 90 : اما تندر ۹۰ ، ال ۹۰ و رنو لگان که هر سه ، نام یک خودرو از محصولات رنوی فرانسه را به یدک میکشند در سال 1386 در سه گروه صنعتی ایران خودرو ، سایپا  و پارس خودرو تولید و روانه بازار شد . تشابه فنی نزدیک به 100% تندر با رنو مگان ۱٫۶ لیتری که در اروپا و ترکیه بسیار موفق بوده ، نشان دهنده کیفیت بخش فنی این خودرو بین خریداران اروپائی می باشد که مطلع و آگاه ترین خریداران خودرو در دنیا هستند .


برای مقایسه ی دو خودرو مقوله های زیادی وجود دارد که ما در این بخش به 11 مقوله ی مهم و تعیین کننده اشاره میکنیم .

1 -  طراحی بدنه : ( نسبی )

سمند : طراحی بدنه سمند بر اساس پلت فرم مشترک پژو ۴۰۵ در شرکت طراحی فرست اتوموتیو که یک شرکت طراحی انگلیسی است صورت گرفته‌ ، همچنین تغییراتی در طراحی اصلی آن توسط مهندسین ایرانی و اروپائی انجام گرفته .

تندر ۹۰ :  طرحی از یک شرکت طراحی رومانیائی در آواخر ده ۹۰ میلادی می باشد که ظاهر آن تندر ۹۰ را در دسته خودرو های اقتصادی و برای در آمد متوسط معرفی می کند امتیاز این بخش را نمی توان برای هیچ یک در نظر گرفت و هر دو خودرو تقریبا در یک سطح از زیبائی در طراحی بدنه قرار دارند ولی در ایران ظاهر سمند از محبوبیت بیشتر برخوردار است که به همین دلیل در چراغ های عقب تندر 90 تغییراتی ایجاد شد تا زیباتر به نظر برسد ولی هنوز هم مقبولیت کافی را کسب نکرده است ( هر چند باید یادآور شوم که زیبایی ظاهری امری سلیقه ای است و نمیتوان مورد ارزیابی قرار داد ) .

2 - طراحی داخلی  :  ( تندر )

سمند : طراحی داخلی سمند و طراحی ارگونومی صندلی ها توسط شرکتی از جمهوری چک انجام شده و با اضافه شدن ایده های طراحان توانمند ایرانی در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است .

تندر 90 : تندر 90 نیز از حیث طراحی داخلی متعلق به طراحان اروپای غربی و شرقی در مجموع می باشد . امتیاز این بخش را می توان برای تندر 90 در نظر گرفت که دارای طراحی داخلی بروزتری نسبت به سمند میباشد .
 
3 - ایمنی : ( تندر )

سمند از سوی شرکت انگلیسی مایرا استاندارهای ایمنی را کسب کرده ، با توجه به عدم وجود تست ایمنی ستاره دار ، به اعتقاد بنده بر اساس رعایت اصول فنی در ایمنی ، خودرو سمند قابلیت کسب 2 ستاره ایمنی را دارد که در مقایسه با سه ستاره ایمنی تندر 90 امتیاز این بخش را می توان برای تندر 90 در نظر گرفت .

4 - ارگونومی : ( تندر )

در مقایسه این دو خودرو در بخش ارگونومی با توجه به مجموع شرایط موجود در هر یک با بررسی و تست کارشناسی می توان امتیاز این بخش را برای تندر 90 در نظر گرفت .

5 – موتور : ( تندر )

با توجه به 200 سی سی حجم بیشتر در موتور 1.8 لیتری انژکتوری در سمند و 5 نیوتن متر تورک بیشتر در 750 دور کمتر نسبت به تندر 90 ، ما با موتور پر توان تری در مقابل تندر 90 روبه رو می شویم و احساس بهتری برای سرنشین ایجاد می شود ، اما مدرن تر بودن مجموعه موتور تندر 90 و همین طور استفاده از 2 میل سوپاپ با 16 سوپاپ و استقرار شمع در بهترین نقطه ممکن و در نتیجه نواخت بهتر یا ترین بودن موتور و افزایش 5 اسبی در  250 دور کمتر نسبت به موتور سمند و همین طور آلایندگی کمتر در مجموع باعث موفقیت موتور تندر 90 در مقایسه با موتور سمند شده و در نهایت امتیاز این بخش را برا ی تندر 90 در نظر می گیریم .

6 – گیربکس : ( مساوی )

هر دو خودرو دارای گیربکس های 5 سرعته دستی بوده و میزان تطبیق با شرایط موتور و همین طور سنکرونیزه در هر دو به صورتی است که با برابری تقریبی در این بخش مواجه می شویم .

7 – ساسپنشن : ( سمند )

با توجه به برابری تقریبی تعلیق در بخش جلو خودرو و برتری نسبی تعلیق بخش عقب در سمند ، امتیاز این بخش با توجه به تفاوت های کاربردی و شرایط تطبیقی با بدنه و وزن خودرو در مجموع متعلق به خودرو سمند می شود  .

8 – ترمز : ( تندر )

هر دو خودرو با برابری در نوع ترمز دیسکی تهویه شونده در جلو و کاسه در عقب تقریبا در کنار هم قرار می گیرند . اما استفاده از شیوه های مدرن تر در مکانیسم ترمز از مجموعه بوستر تا سیلندر چرخ ها و بکار گیری abs  و ebd بوش در ال 90 آنرا در سطحی بالاتر و صاحب امتیاز این بخش می کند  .

9 - سیستم های پایداری : ( مساوی )  

هر دو خودرو فاقد سیستم های پایداری می باشند .

10 – آپشن : ( تندر )

در تیپ های کامل تندر 90 در مقایسه با سمند شاهد آپشن های بیشتری در این خودرو هستیم .

11 - تست درایو : ( تندر )

ارگونومی بیشتر در تندر 90 باعث ایجاد شرایط بهتری برای استفاده از تمام قابلیت های آن خودرو می شود ، همین طور ترمز برتر آن شرایط استفاده از نیروی موتور را برای راننده بیشتر محیا می کند . توان حرکتی در این دو خودرو نزدیک به هم بوده و قابلیت های هندلینگی نیز با تفاوت های مختصری این دو خودرو را در شرایط تقریبا برابر قرار می دهد . کیفیت بالاتر سالن در تندر 90 باعث ایجاد شرایط رانندگی با لذت بیشتر شده و امنیت خاطر برای سرنشین را به ارمغان می آورد .

نتیجه گیری : با توجه به معیار های مورد ارزیابی قرار گرفته شده تندر در بخش های ؛ طراحی داخلی – ایمنی – ارگونومی – موتور – ترمز – آپشن – تست درایو ؛ نسبت به سمند برتری داشت و سمند فقط در بخش ساسپنشن دارای برتری بود و در بخش های  ؛ طراحی بدنه -  گیربکس – پایداری ؛ دارای شرایط یکسانی بودند و به طور کلی این رقابت با برتری 7 بر 1 به نفع تندر به پایان رسید .

اگه بین خرید این دو خودرو شک دارین تندر 90 انتخاب معقول تری میباشد .

اگه تجربه ای از این دو خودر داشتین خوشحال میشیم ما را در قسمت نظرات در جریان بگذارید .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش