مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

 

معرفی کامل شرکت خودرو سازی سیتروئن

عنوان : CITROENسیتروئن    

آندره سیتروئن : « هنری فورد » اروپا  یکی از بزرگترین پیشرفتهای صنعت خودروسازی در ۲۰۰ سال گذشته ، ظهور خط تولید و مونتاژ بوده است . بدون پیشرفت های انجام گرفته در این زمینه ، سبک زندگی کنونی و بسیاری از امکانات آن ، امکان وجود نداشت . فرآیند تولید محصولات کارخانه ها از یک سری قطعات استاندارد ، باعث شد تا قیمت تمام شده کالاها و از جمله اتومبیل به شدت کاهش یابد . البته طبیعی است که چیزی که به صورت دستی و اختصاصی تولید شود ، کیفیت بهتری خواهد داشت . ولی درنظر بگیرید که اتومبیلها ، تا امروز ، همگی به این شکل تولید میشدند . در نتیجه ، قیمت هر کدام از آنها در بازار حدود یک میلیون دلار بود و من و شما یا باید پیاده روی را انتخاب میکردیم و یا به فکر خرید « اسب » میافتادیم .     

در ایالات متحده امریکا ، نام « هنری فورد » با رشد تولید انبوه خودرو در اوایل قرن بیستم میلادی گره خورده است . در فرانسه نیز ، از « آندره سیتروئن » با همین عنوان یاد میشود . این کارآفرین و مخترع اروپایی در سال ۱۸۷۸ میلادی در پاریس متولد شد . وی تحصیلاتش را در زمینه مهندسی گذراند و در نخستین سالهای قرن بیستم یک شرکت تولید دنده ، راه اندازی کرد . 

در طول جنگ جهانی اول ، سیتروئن ، یک کارخانه تولید مهمات فرانسوی را اداره میکرد . درگیری با آلمان ، بسیاری از زیرساختهای کشور فرانسه را تحت فشار قرار داد . سیتروئن برای مقابله با مشکلات موجود ، شرکت خود را به شکل و فرمت یک خط مونتاژ ، تغییر داد . درگیری ، درنهایت به نفع فرانسه تمام شد و چند سال بعد، آلمان ها میبایست هزینه ها را به فرانسه برمیگرداندند .     

بعد از جنگ ، سیتروئن ، به شدت شیفته روش کار خودروساز امریکایی ، هنری فورد شد و بر این اساس تصمیم گرفت تا وسایل نقلیه ای تولید کند که آنقدر ارزان باشند که یک شخص عادی نیز بتواند یکی از آنها داشته باشد . در این مرحله از عمر صنعت خودرو در اروپا ، اتومبیل ها ، کالاهای لوکسی بودند که تنها ثروتمندان جامعه میتوانستند سوار شوند . سیتروئن کارخانه تولید اسلحه خودر را تبدیل به یک خط تولید اتومبیل ، با مدلی مشابه آنچه که در « فورد » استفاد شده بود ، کرد .  خودروی سیتروئن تیپ  A، نتیجه ی چنین تغییری بود ؛ مدلی که شباهت زیادی با مدل T همتای امریکاییاش داشت و در سال ۱۹۱۹ عرضه شد . یک موتور ۱۳۲۷ سی سی با چهار سیلندر در آن به کار رفته بود که برای خنک کردن خود از آب استفاده میکرد . این موتور ، ۱۸ اسب بخار قدرت داشت و میتوانست خودرو را به سرعت نهایی ۶۵ کیلومتر بر ساعت برساند .

این مدل اولیه ، محدودیت های خود را داشت ؛ ترمزها با دست کنترل میشدند و محدود به چرخهای عقب بودند . با اینحال ، هنوز شکل و قیافه یک اتومبیل را داشت ؛ با تایرها ، یک موتور احتراق داخلی و تمام آزادی عملی که در حرکت اتومبیلها وجود دارد . این خودرو در فرانسه ، در سال ۱۹۲۰ با قیمت ۷۹۵۰ فرانک یا حدود ۱۶۰۰ دلار ، به فروش میرسید .     

سیتروئن در رقابت با فورد ، کارهای مختلفی برای به دست گرفتن بازار انجام داد . وی خریداران بالقوه اجازه میداد که یک دور به صورت آزمایشی ، پشت فرمان اتومبیل قرار بگیرند ؛ چیزی که در آن زمان ، بسیار تعجب برانگیز بود . همچنین ، سیتروئن خلبانانی را استخدام میکرد تا در آسمان ، نام شرکتش را بنویسند و اتومبیلهای تولیدی را با خود به مسافرت و از جمله افریقا ، میبرد .  معرفی مدل ترکشن آوانت (Traction Avan) در سال ۱۹۳۴، نقطه عطفی در تولید وسایل نقلیه در شرکت سیتروئن بود . این مدل ، اولین خودروی سواری تولید انبوهی بود که بدنه ای از فولاد داشت و موتور و کنترل حرکت آن ، در جلو قرار گرفته بود . مدل جدید سیتروئن ، موفقیتی فوق العاده کسب کرد و در طول ۲۳ سال تولید خود ، توانست بیش از ۷۵۰ هزار دستگاه بفروشد .

ترکشن آوانت در طراحی های مختلفی از جمله کوپه ، هاچبک و کانورتیبل عرضه شد و همچنین ، مشتریان میتوانست از دو نوع موتور I4 و I6 با گنجایش موتوری تا ۲/۹ لیتر ، انتخاب خود را داشته باشند .     

آندره سیتروئن برخلاف هوش سرشارش ، در زمینه مدیریت مالی ، مهارت چندانی نداشت . این موضوع و به علاوه ، علاقه مفرط وی به شرطبندی ، باعث میشد تا سیتروئن به وضعیت سخت اقتصادی و بدهی های مالی زیاد ، دچار شود . بنابراین ، شرکت اولیه سیتروئن بر اثر بحران مالی ، در سال ۱۹۳۵ به کمپانی تایر میشلن واگذار شد . سیتروئن در جولای همان سال فوت کرد . با این حال ، شرکتی که سیتروئن تأسیس کرده بود ، باقی ماند و پس از فراز و نشیب های زیاد و واگذاری کوتاه مدت بخشی از سهام خود به فیات ، سرانجام در دهه ۷۰ میلادی با پژو ادغام شد . مدل ژیان که در ایران ، یکی از چهره های شناخته شده است ! نیز از محصولات این شرکت در سالهای دهه ۷۰ میلادی است . امروزه ، شراکت تجاری پژو - سیتروئن، یکی از بزرگترین خودروسازی های اروپا را ایجاد کرده است .      

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش