مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

معرفی و تجربه ی رانندگی با Z1000

چهارشنبه 25 شهریور 1394

در این قسمت قصد داریم شما را با یکی محصولات شرکت بزرگ موتور سازی کاوازاکی آشنا کنیم .

برای آشنایی با این سنگین وزن چابک و مطالعه ی تست رانندگی در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید...

سال های زیادی از ورود موتورسیکلت به چرخه حمل و نقل جهانی می گذرد و بسیار جالب است که به طور میانگین ، ماهیانه یک موتور تولید و به بازار جهانی عرضه می شود . طراحان و سازندگان این نمونه شرکت ها نقش فراوانی در بالا بردن سرعت و تعداد این میانگین داشتند که البته همه موارد استانداردهای جهانی باید رعایت می شد تا بروی پرطرفدار شدن محصول تأثیر بگذارد . با گذشت سال ها شرکت های مختلفی تولیدات موتورسیکلت را امتحان کردند که متأسفانه بعضی از آنها با شکست روبرو شدند و تغییر مسیر دادند . دیگر شرکت های موفق در این راستا توانستند با ارائه بهترین کیفیت ، محصولات متنوع و طراحی زیبا رقابت را بیشتر کنند که همین امر باعث پیشرفت این صنعت گردید .  به طور مثال در اینجا می توان به چند نمونه از معروفترین شرکت های سازنده اشاره کرد :  یاماها ، کاوازاکی ، سوزوکی ، هارلی دیویدسون ، دوکاتی ، هوندا و ... 

شرکت کاوازاکی در بین این شرکتها تقریبا " از معروفیت و تنوع بیشتری برخوردار می باشد که در این مقاله به معرفی یکی از محصولات زیبای آن پرداختیم . نام این محصول Z۱۰۰۰ بوده که در کلاسStreet قرار دارد . نمونه تست شده محصول سال ۲۰۰۹ این کمپانی و توسط نماینده ماهنامه چهار چرخ در شهر تاریخی شیراز مورد آزمایش قرار گرفته است .  این نمونه قبلا " در کشورهای آمریکایی و اروپایی شناخته شده بود و از سال ۲۰۰۸ تا به امروز در آسیا درخشید که در سال های اخیر توانسته است محبوبیت بیشتری را بین هواداران موتور سیکلت کسب کند . این موتور در نوع خود و در کلاس Street پر طرفدارترین می باشد و در دو کلاس ۱۰۰۰ سی سی و ۷۵۰ سی سی به بازار عرضه شد . طراحی باک و بدنه آن بسیار زیباست که اگر با دقت به همه زاویه های آن نگاه کنیم ، همخوانی را کاملا " میتوان مشاهده کرد . اگر به نمای جلوی آن دقت کنید ، چراغ جلو شباهت فراوانی به ظاهر ربات دارد که در اینجا می توان گفت طراحان جلوه ای نو و متفاوت ارائه کردند . و ضمنا " این موتورسیکلت در سال ۲۰۰۸ ساخته شده که سال ۲۰۰۹ هم به همین شکل و ظاهر بوده اما درسال ۲۰۱۰ شکل ظاهری و سیستم موتور آن مجددا " تغییر کرده است . 

زمان تست فرا رسید . راننده در حالت بسیار مناسب پشت فرمان قرار گرفت زیرا زاویه فرمان و صندلی بگونه ای طراحی شده است تا راننده بتواند در بهترین حالت ممکن موتور را هدایت کند .

تصویری از موتور سیکلت Z1000

زمانی که روی ترک عقب نشستم متوجه شدم بدلیل فاصله کم بین جا پایی های عقب بعد از گذشت مدتی پاهای ترک نشین خسته می شود که حالت نشستن بروی آن شباهت فراوانی به موتورهای اسپرت داشت و این موضوع برای یک موتور در کلاس خیابانی امتیاز منفی محسوب می شود . راننده شروع به حرکت کرد . نحوه عملکرد کلاچ و گیربکس آن بسیار عالی و سریع بود که همین امر لذت رانندگی را چندین برابر می کند . با عبور از سرعت گیرها و آسفالت های نابه سامان ، سیستم تعلیق آن بسیار خود نمایی می کرد . راننده می توانست بدلیل قدرت مانور بالا و فرمان پذیری نرم Z۱۰۰۰ مانند موتور های سبک وزن پیچ های مختلف را براحتی طی کند و در اینجا باید بگویم در مقایسه با هم رده هایش بالاترین امتیاز رانندگی در کلاس خیابانی را به خود اختصاص داده است . راننده با چرخاندن اهرم گاز یک شتابگیری خوبی را به رخ کشید که در حد خود جای تحسین داشت . موتورسیکلت Z۱۰۰۰ قدرت بالایی دارد که با وجود دو سرنشین ، با کمی گاز دادن چرخ جلو تمایل به بلند شدن از سطح زمین دارد . در پایان تست خیابانی راننده ترمزها را با هم گرفت تا کم کم سرعت کاهش یابد. در همین حین کاملا" حس می شد که ۸ پیستون تعبیه شده بروی دو دیسک ۳۰۰ میلیمتری چرخ جلو و تک پیستون موجود بروی دیسک ۲۵۰ میلیمتری عقب از خود واکنش سریع و قوی نشان می دادند ، همین امر اطمینان راننده را برای ترمزگیری های ناگهانی بالا می برد . پیشرانه Z۱۰۰۰ یک نمونه ۹۵۳ سی سی ، ۴ سیلندر ، ۱۶ سوپاپه می باشد که در دورموتور ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر توانی برابر با ۱۲۵ اسب بخار و در دور موتور ۸۲۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاوری برابربا ۹۸.۷ نیوتن متر از طریق زنجیر به چرخ عقب انتقال داده می شود . این موتور با چنین پیشرانه ای قادر است در مدت زمان ۳.۲ ثانیه عدد کیلومتر سنج دیجیتالی اش را از صفر به عدد ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند ، که توسط یک گیربکس ۶ سرعته می تواند به ماکزیمم سرعتی در حدود ۲۷۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند .  رینگ های موتورسیکلت آلمینیوم آلیاژی بوده که بسیار سبک و مقاوم است و شکل ظاهری آن ترکیبی از رنگ و آلمینیوم پرداخت شده می باشد که با ۳ پره مشکی رنگش توانسته در کنار اگزوزهای قطور که با لعاب زرد رنگ پوشش داده شده است ، یک نمای زیبا و شکیل را تقدیم بیننده کند . ابعاد رینگ و لاستیک ها متفاوت می باشند به گونه ای که در جلو ۱۲۰/۷۰R۱۷ و در عقب آن هم از لاستیک ۱۹۰/۵۰R۱۷ استفاده شده است ، همین اندازه ها در مانور ، شتابگیری ، فرمان پذیری و ترمزگیری نقش مثبت دارند .  حجم مخزن سوخت Z۱۰۰۰ برابر ۱۸.۵ لیتر ، ظرفیت روغن موتور با فیلتر ۳.۸ لیتر و ظرفیت رادیاتور آن هم ۳ لیتر آب می باشد ، که در زمان بالا رفتن حرارت Engine از ۱۰۴ درجه سانتی گراد فن به صورت خودکار روشن می شود و تا دمای ۹۸ درجه سانتیگراد به کار خود ادامه می دهد . طراحان برای هر سیلندر یک سیستم انژکتور با دهانه ۳۶ میلیمتر تعبیه کردند تا هر کدام از سیلندر ها بصورت مجزا تغذیه شوند . یک خروجی اگزوز هم برای هر سیلندر در نظر گرفتند که در نمای پشتی آن ۴ دهنه خروجی منبع اگزوز ، دو طرف لاستیک پهن عقب را احاطه کرده اند زیبایی خاصی را به نمای پشت بخشیده است که البته وجود چراغ خطر LED و فرم قرار گرفتن چراغ راهنماهای عقب ، در این زیبایی بی تأثیر نیست .

امکانات این موتور :

کیلومتر سنج دیجیتالی ، چراغ پاور ، دور موتور سنج ، نمایشگر دیجیتالی چند کاره که مخزن سوخت و دمای آب را نشان می دهد که سیستم آن به صورت متریک و سانتیگراد یا مایل و فارنهایت قابل تنظیم بوده می توان اشاره کرد .

لازم به ذکر است که یکی از رقیبان این نمونه ، محصول شرکت یاماها با نام FZ۱ می باشد . 

ابعاد Z۱۰۰۰ تست شده به شرح زیر می باشد :

طول : ۲۰۹۰ میلیمتر 

عرض ( آیینه تا آیینه ) : ۷۸۰ میلیمتر 

ارتفاع صندلی تا زمین : ۸۲۰ میلیمتر

ارتفاع بلندترین نقطه موتور تا زمین : ۱۰۵۶ میلیمتر

فاصله بین مرکز دو چرخ : ۱۴۴۵ میلیمتر 

وزن آن با مخزن پر سوخت و روغن برابر ۲۳۵ کیلوگرم بوده و وزن خالص آن ۲۲۸ کیلوگرم می باشد . 

در پایان از جناب آقای علیرضا اصلاحی که موتور متفاوتشان را برای تست در اختیارمان قرار دادند ، آقای سینا تنگستانی که زحمت هماهنگی و گرفتن عکسهای این تست را کشیدند و دوست عزیزم آقای سعید زارعی برای اطلاعات بی عیب و نقصشان که در اختیارمان قرار دادند ، تشکر و قدردانی فراوان می کنیم .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش