مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

سینما در ایران سابقه ای طولانی دارد و میتوان گفت سینما در ایران همزمان با سینما در کشورهای پیشرفته ی صنعتی شروع به کار کرد و وارد کننده ی سینما به ایران نیز مظفرالدین شاه قاجار می باشد .

حال برای اطلاعات کاملتر و بیشتر در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید...

سینما زمانیکه به سرزمین ما ایران رسید ، اسباب بازى ملوکان هاى در دست شاه قاجار بود . و اگر سفر مظفرالدین شاه به فرنگ در شروع قرن مصادف با نمایش برادران لومیر نمى شد . سینما در ایران چه سرنوشتى پیدا مىکرد ؟

مظفرالدین شاه سینماتوگراف را مىبیند و دستور خرید آن را مىدهد و به ایران مى آورد تا از آن به طور خصوصى استفاده کند و سینما در پس پردهٔ حرم باقى مىماند .

سینما را مظفرالدینشاه وارد مملکت کرد ؛ اما نه به قصد خدمت به ملتش ؛ بلکه در جهت ارضاى ذهن تنوع طلب و نو جویش . چهار ، پنج سال بعد از ورود خصوصى سینما به ایران نمایش فیلم توسط میرزا ابراهیم خان صحافباشى که سفر به اروپا را تجربه کرده بود ، علنى مى شود . صحافباشى که با کاربرد سینما آشنا شده بود ، آنرا به میان مردم برد ، این تاریخ ( ۱۹۰۵ ) براى نمایش فیلم در ایران سابقه اى آبرومند و هم عصر با اکثر کشورهاى پیشرفتهٔ جهان ارائه میدهد .

کار نمایش فیلم بعد از فقط یک ماه بهم میخورد و صحافباشى در پى گرفتاری هاى مالى دستگیر و سپس تبعید می شود و سرانجام به هند می رود و حرکتش ناتمام مىماند . بعد این باور بوجود آمد که کار سینما را باید خارجی ها برعهده گیرند و لذا فعالیت هاى سینمادارى را افراد غیر ایرانى شکل دادند . در کار فیلمسازى نیز وضع به همین منوال بود . با انقلاب مشروطه مجدداً اولین مباشران سینما در ایران اسامى غیرایرانى داشتند : روسىخان ( ایوانف ) ، آقایوف ، اسماعیلوف ، لوین و یاکوسبن . اولین ایرانى خالصى که نخستین فیلم ناطق را مىسازد ، در آنسوى مرزها ، در هند اجازهٔ کار پیدا مىکند . 

از همان ابتدا ، اقتباس و تقلید ، ساختار سینماى ایران را دچار تشتت کرد و بنایى بدون استحکام ، فکر ، ذوق و سلیقه پی ریزى شد . 

پیشگامان سینماى ایران هنر سینما را سال ها پیش در این ملک متولد ساختند ، کسانى چون : آوانس اوگانیانس ، عبدالحسین سپنتا ، خان بابا معتضدی ، ابراهیم مرادی ، اسماعیل کوشان ، محسن بدیع ، احمد شیرازی ، ساموئل خاچیکیان ، مهدى امیرقاسمخانی ، واهاک وارطانیان ، آرمان ، مسعود کیمیایی ، ناصر تقوایی ، داریوش مهرجویی ، على حاتمی ، بهرام بیضایی ، نعمت حقیقی ، فرخ غفاری ، ابراهیم گلستان ، عباس کیارستمی ، امیر نادری ، محمدعلى فردین ، اسفندیار منفرزاده ، بهروز وثوقی ، روبیک منصوری ، ناصر ملک مطیعی ، سهراب شهید ثالث ، پرویز کیمیاوی ، محسن مخملباف ، ابراهیم حاتمى کیا ، رخشان بنى اعتماد ، و انبوه زنان و مردان دیگرى که این هنر را کشف کردند ، به بلوغ رساندند و گسترش بخشیدند . 

در تمام این سال ها ، سینما در هر دوره و زمان هایی به شکلى درآمد . گاه هنر ناب بود و گاه وسیلهٔ تبلیغ ، گاه ، اسباب تفریح و سرگرمى زمینه اى براى انتقال پیام . سینماى ایران در این سال ها انبوهى علاقمند را با خود همراه کرد .  امروزه دوربین و سینما که آن را صنعت تصویر نیز گفته اند ، ابزارى است توانمند در دست هنرمندانى که   مى کوشند به نگریستن معناى تازه اى ببخشند .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش