مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

هاچبک کم مصرفی به نام تیبا 2

جمعه 14 فروردین 1394

 

بررسی هاچبک کم مصرفی به نام تیبا 2

تیبا‌ هاچ‌بک یکی از دست‌پرورده‌های جدید طراحان‌ایرانی است . تیبا به عنوان دومین خودرو ملی شناخته می‌شود و طی مدتی که از عرضه آن در بازار می‌گذرد .

مجله تخت گاز : تیبا‌ هاچ‌بک یکی از دست‌پرورده‌های جدید طراحان‌ایرانی است . تیبا به عنوان دومین خودرو ملی شناخته می‌شود و طی مدتی که از عرضه آن در بازار می‌گذرد ، توانسته افرادی که بودجه محدودی دارند و از طرفی از ظاهر تکراری پراید خسته شده‌‌اند را به سوی خود جذب کند . حال مدتی است مدل‌ هاچ‌بک ‌این خودرو معرفی شده و طرفداران خود را در قشر جوان جامعه جست و جو می‌کند .

طراحی تیبا‌ هاچ‌بک با مدل سدان تفاوت چندانی ندارد و همه تحولات به قسمت عقب‌این خودرو ختم می‌شوند . حتی فرم شیشه‌های جانبی عقب نیز با مدل صندوق‌دار یکی است . کیفیت رنگ بدنه پایین است و با توجه به قیمت ۲۷ میلیونی ‌این خودرو انتظار می‌رود به بعضی جزییات در مونتاژ قطعات بدنه توجه بیشتری شود . طراحی شیشه عقب ، مه شکن وسط سپر عقب و چراغ سوم ترمز بالای شیشه عقب با پژو ۲۰۶‌ هاچ‌بک بی‌شباهت نیست . چرخ‌های تیبا سایز کوچکی دارند و علاوه بر لطمه به زیبایی خودرو ، پایداری آن را در پیچ‌ها  زیر سوال می‌برند . ‌این در حالی است که در مدل‌ هاچ‌بک احساس عدم پایداری و تعادل در پیچ‌ها بیشتر احساس می‌شود .

پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تیبا‌ هاچ‌بک با پیشرانه مدل سدان تفاوتی ندارد .‌ این پیشرانه با همکاری شرکت مگا موتور و شرکت FEV وابسته به دانشگاه آخن و بر اساس پیشرانه پراید ساخته شده است . پیشرانه تیبا از پراید قدرتمندتر است و طبق اعلام سازنده می‌تواند 5/87  اسب بخار قدرت تولید کند ، که برای ابعاد و وزن‌این خودرو ، نوع کاربری آن در شهر و قیمت آن نسبتا مناسب به نظر می‌رسد .

کشش و شتاب اولیه تیبا نسبت به پراید بهتر است . هنگام شروع حرکت ، خودرو با لرزش قابل توجهی به راه می‌افتد . عملکرد سیستم تعلیق و کمک فنرها نسبت به پراید نرم‌تر است . البته در نمونه‌ هاچ‌بک صداهای اضافی که از عقب خودرو شنیده می‌شوند ، به مراتب از مدل سدان بیشتر است . فرمان هیدرولیک تیبا نرم و گیج است و همین عامل باعث شده تا در سرعت‌های بالا قبل از تعویض ناگهانی لاین به همه چیز خوب فکر کنید ! البته در سرعت‌های پایین می‌توان روی آن حساب باز کرد . یکی از مهم‌ترین مشکلات فنی تیبا را باید در ترمزهای آن جست و جو کرد . ترمزهایی که علاوه بر قدرت عملکرد پایین ، از همان ابتدا دچار مشکل تابیدگی شده و لرزش فرمان در سرعت‌های بالا را با خود به همراه می‌آورند .

 

 

طراحی کابین تیبا‌ هاچ‌بک با مدل سدان تفاوتی ندارد . حتی فضای صندلی‌های عقب نیز در‌این مدل تغییری نکرده و تنها از فضای صندوق بار آن کاسته شده است . پلاستیک‌های خشک و بی‌کیفیت سراسر کابین را فرا گرفته‌‌اند و با وجود کیفیت مونتاژ پایین ، خیلی زود به سرو صدا می‌افتند . با توجه به تفاوت قیمتی مدل‌ هاچ‌بک با نمونه صندوق‌دار ، بهتر بود رنگ‌بندی کابین تیره تر شود تا جوان‌ترها رغبت بیشتری برای خرید آن نشان دهند . تیبا به یک عدد ‌ایربگ مجهز شده است و تا حدودی ‌ایمنی راننده را تامین می‌کند . اما در مدل‌های ساده ، از امکانات ابتدایی نظیر تنظیم برقی‌آینه‌ها بی‌بهره است . دید ‌آینه‌های جانبی به لطف ‌‌اندازه نسبتا بزرگشان مناسب است و دید قسمت عقب در مدل‌ هاچ‌بک ، به مراتب بهتر از مدل سدان به نظر می‌رسد .

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش