مجله مجازی تیونر

جدید ترین مطالب
بخش بایگانی

عضویت در کانال عشق ماشین

عضویت در کانال عشق ماشین !

فروشگاه تیونرشاپ

یه زمانی خودروها خیلی ساده بودن و تواناییشون به حمل بار و مسافر محدود بود ولی امروزه خودروها بسیار پیشرفته شدن و به توانایی مجهز شدن که پیش از این حتی تصورش و هم نمی کردیم . یکی از مهم ترین دلایل این پیشرفت های حیرت انگیز صنایع خودروسازی ، پیشرفت های صنایع کامپیوتر ، الکترونیک و ارتباطات می باشد .

ما هم در این مقاله کوتاه قصد داریم به بررسی مهم ترین پیشرفت های صنایع خودروسازی بپردازیم که در آینده نزدیک عرضه می شوند .

در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید...

۱) فورد

سیستم هوشمند پارک : فورد اولین شرکتی نیست که تلاش می کند خودرویی عرضه کند که خودش پارک می کند ، اما اولین شرکتیه که تونسته اونو به شکلی هوشمندانه و کارا عرضه کنه . سیستم هوشمند پارک خودرو فورد می تواند خود را در مدت زمان کم در فضای کوچک پارک کند . زحمت پارک کردن نیز از حالتی که خود شخص رانندگی می کند ، کمتر است . تنها کاری که راننده باید انجام دهد این است که هنگام رانندگی یک دگمه را فشار دهد و سرعتش را تا حد ۳۰ کیلومتر در ساعت کم کند . حسگرهای صوتی در کناره خودرو ، محیط اطراف را برای یافتن فضای قابل پارک بررسی می کند . هنگامی که خودرو مکان مناسب را یافت ، راننده به حرکت خود ادامه می دهد تا خودرو زمان ایست بدهد . سپس راننده دگمه را یک بار دیگر فشار می دهد و دستش را از روی غربیلک فرمان برمی دارد و به آرامی عقب می رود . خود ماشین بقیه کارها را مثل یک حرفه ای انجام می دهد !!! . البته تشخیص مجاز یا غیرمجاز بودن مکان و همچنین پرداخت هزینه پارکومتر یا پارکبان بر عهده راننده است . 

۲) بنز

صفحه نمایش رایانه ای : حتی اگر خودتان از این مدل خودروها نداشته باشید ، احتمالاً خودروهایی را دیده اید که روی شیشه جلویی خود ، صفحه نمایش رایانه یی دارند . البته برای آنکه حواس راننده پرت نشود ، خودرو هنگام حرکت ، فیلم نمایش نمی دهد ، یا حتی راننده نمی تواند به سیستم مسیریابی دسترسی داشته باشد ، اما در مورد مسافر کنار راننده چه می توان گفت ؟ بدیهی است که پرت شدن حواس مسافر جلویی چندان خطری ندارد . در حقیقت برخی از مسافران دوست دارند کمی هم حواس شان به چیزهای دیگر باشد . به زودی مرسدس ، بنزهای کلاس « S » را با صفحه نمایش روی شیشه جلویی عرضه می کند که تصویرهای جداگانه یی را برای راننده و مسافر جلویی پخش می کند . 

۳) نیسان

نمایش محیط اطراف : دوربین تماشای پشت خودرو بسیار مفید است ، اما در محیط های تنگ و باریک چندان هم کارا نیست . هم اکنون برخی خودروها دوربین هایی دارند که پشت و طرفین خودرو را نشان می دهد و در نتیجه موثرتر است ، اما تصویرهای زاویه بازشان کمی تغییر شکل دارد ، به همین دلیل تشخیص فاصله واقعی خودرو از موانع اطراف مثل نرده های کنار خیابان یا سپر ماشین های جلویی چقدر است . اما نیسان اینفینیتی برای حل این مشکل از محاسبه های کامپیوتری استفاده می کند . این خودرو تصویر چهار دوربین زاویه باز ( دو دوربین در جلو و عقب و دو دوربین در طرفین ) را در کنار هم قرار می دهد ، به طوری که همانند یک تصویر هوایی از بالای خودرو به نظر می رسد . با این مجموعه تصویر می توان به آسانی همه چیزهای اطراف خودرو را دید . با داشتن این سیستم انگار یک ماهواره اختصاصی بالای سر خودروی شما در حال پرواز است و مرتب تصویرهایی از خودروی در حال حرکت شما ارسال می کند . 

۴) فورد

تقویت موتور و کاهش مصرف : شرکتی که موتورهای V۸ را در دهه ۱۹۳۰ به تولید انبوه رساند ( هنری فورد ، به دلایلی اصرار داشت تعداد سیلندر موتورها باید مضربی از چهار باشد ) در نهایت موتورهای جانشین را عرضه کرد . موتورهای تقویت شده V۶ از دو توربوشارژر مجهز به سیستم تزریق سوخت کامپیوتری استفاده می کند ، در نتیجه توان تولیدی آن به اندازه موتورهای V۸ است . نکته مهم این است که مصرف سوخت موتورهای تقویت شده به اندازه مصرف سوخت موتورهای V۸ است . لازم به ذکر است که این سیستم با بنزین های معمولی کار می کند . البته اگر بخواهیم خودرو با حداکثر توان کار کند ، مصرف سوختش از V۸ بیشتر می شود . حسن دیگر این سیستم گذشته از مقدار توان عرضه شده ، زمان لازم برای عرضه این توان است . از آنجا که موتور به نسبت کوچک است ، توان زیاد به سرعت ارائه می شود ، به بیان دیگر به محض آنکه راننده پایش را روی پدال گاز فشار دهد ، همه توان موتور منتقل می شود . 

۵) بی ام و

دید در شب : شاید به نظر برسد سیستم های دید در شب برای خودروها چندان مفید نباشد ، چراکه امروزه بیشتر خیابان ها و جاده ها روشن هستند و علاوه بر آن خودروهای دیگر هم چراغ های روشنایی پرنوری دارند اما باید توجه داشت عابران پیاده چراغی ندارند تا دیده شوند و همین موضوع اهمیت ابداع جدید بی ام و را مشخص می کند . دوربین های زیرقرمز این خودرو جاده را اسکن می کند و رایانه هایی که برای تشخیص اندام انسان برنامه ریزی شده است ، عابران را در خیابان یا کناره های خیابان مشخص می کند . این سیستم نه تنها افراد را مشخص می کند بلکه جهت حرکت آنها را نیز معین می کند . کسانی که در حاشیه خیابان در حال حرکت هستند به محض آنکه به سمت مسیر حرکت راننده بروند ، خودرو راننده را از این موضوع آگاه می کند . 

۶) تویوتا

دستیار خط نگهدار : امروزه خودروهای زیاد به سیستمی مجهزند که « کنترل فعال حرکت » نام دارد . این سیستم ها معمولاً به گونه یی طراحی شده اند که راننده با زدن یک کلید ، سرعت خودرو را روی عددی مشخص ، ثابت نگه می دارد اما سیستم جدید تویوتا از یک رادار برای اسکن جاده مقابل استفاده می کند تا خودروهایی را که کندتر حرکت می کنند ، تشخیص دهد . در صورت نیاز هم این سیستم به صورت خودکار از سرعت مشخص شده می کاهد تا فاصله ایمن را از خودروی جلویی حفظ کند . علاوه بر این بسیاری از خودروها سیستم اخطار خروج از مسیر دارند . در این سیستم دوربین هایی وجود دارد که خط کشی های دو طرف خودرو را به دقت بررسی می کنند . هنگامی که خودرو از مسیر خود خارج شد این سیستم به راننده اخطار می دهد اما دستیار خط نگهدار لکسوس این سیستم را یک گام دیگر به پیش برده است . این سیستم علاوه بر آنکه سرعت خودرو را روی عددی خاص ثابت نگه می دارد و هنگام خروج از مسیر به راننده اخطار می دهد ، مسیر حرکت را نیز تصحیح می کند . به بیان دیگر اگر خودرو از مسیر خارج شده باشد این سیستم خودکار آن را به مسیر صحیح و بین دو خط بازمی گرداند . البته این سیستم در مدیریت خود چندان هم پافشاری نمی کند و اگر راننده واقعاً بخواهد بدون استفاده از راهنما از مسیر خود خارج شود کافی است غربیلک فرمان را با نیروی بیشتری بچرخاند . 

۷) فورد

دفتر کار متحرک : برای کسانی که از خودرو تنها برای رانندگی استفاده می کنند و در خودرو زندگی نمی کنند ، فورد سیستمی عرضه کرده است که در آن تلفن همراه و ام پی تری پلیر با سیستم پخش استریو خودرو تلفیق شده است . اما کسانی که از کامیون یا وانت خود به عنوان دفتر کار متحرک استفاده می کنند فورد سیستم جدیدی ارائه کرده است . یکی از امکانات این سیستم این است که هر ابزار یا دستگاهی را با برچسب ( با فرکانس رادیویی ویژه ) مشخص می کند . اسکنر فرکانس رادیویی که در عقب وانت یا کف کامیون قرار دارد به راننده می گوید برای یک ماموریت خاص آیا همه ابزارهای لازم را به همراه دارد یا برخی از آنها را جا گذاشته است . این خودروها علاوه بر این مجهز به کامپیوتری است که روی داشبورد نصب شده است و صفحه کلید متحرک دارد و راننده با استفاده از این صفحه کلید ، علاوه بر نرم افزارهای موجود در کامپیوتر خودرو ، از درون خودرو می تواند به کامپیوترهای دیگر ( مثلاً کامپیوتر موجود در خانه یا شرکت ) نیز دسترسی داشته باشد . علاوه بر این فورد سیستمی عرضه کرده است که با آن می تواند از درون یک خودرو ، تمام خودروهای یک کاروان یا ناوگان خودروها را سرپرستی کند . 

۸) جنرال موتورز

حافظه رادیو : این سیستم شاید یکی از آن ویژگی های مناسبی باشد که خودرویی به آن مجهز است ، اما راننده سال ها به آن بی توجه است و به همین سبب بی دلیل از چندین نمایش رادیویی یا گزارش مسابقه های ورزشی محروم می شود . چندین مدل از خودروهای جدید شرکت جنرال موتورز یک دکمه پاز / پلی روی صفحه کنترل خود دارند . شاید به نظر برسد این دکمه پاز / پلی معمولی برای دستگاه های سی دی خوان و ام پی تری خوان است . اما واقعیت این است که این دکمه ویژگی خاص دارد . هنگامی که راننده وسط یک گزارش ورزشی یا نمایش رادیویی به خانه یا فروشگاه می رسد ، این دکمه را می زند . در این حالت ، سیستم ادامه گزارش را ضبط می کند . هنگامی که راننده بعدها به خودرو برگشت ، یک بار دیگر این دکمه را می زند و ادامه گزارش را می شنود . 

۹) تویوتا 

لمس از راه دور : سازندگان خودروهای تجملی و گران قیمت سال ها تلاش می کنند روش مناسبی برای استفاده از سیستم های سرگرمی و مسیریابی نصب شده در خودروها ( که مرتب هم پیچیده تر می شود ) بیابند . تاکنون برای کنترل این سیستم ها از دکمه هایی با قابلیت فشردن ، بالا یا پایین زدن و چرخاندن استفاده می شد . البته برخی از سیستم های جدید نیز لمسی هستند . استفاده از دکمه ها مشکل ساز است ، چون هنگام رانندگی ممکن است آنها را اشتباه کرد یا احتمال دارد حواس راننده را پرت کند . سیستم های لمسی مزیت هایی دارند ، اما برای استفاده از آن راننده باید بیشتر به صفحه نمایش دقت کند و در نتیجه از دقتش در رانندگی کاسته می شود . از نگاه مدیران بخش لکسوس شرکت تویوتا ، راه حل استفاده از سیستم کنترل لمس از راه دور است .   طرز کار این سیستم تا حدودی شبیه ماوس کامپیوترهای معمولی است . در این سیستم راننده آنقدر دکمه را حرکت می دهد تا نشانگر به محل مورد نظر برسد ، سپس دکمه را با انگشت فشار می دهد . با این همه این سیستم از ماوس های معمولی هم بهتر است ، زیرا راننده می تواند صفحه کنترل را « احساس » کند . در این سیستم هنگام عبور نشانگر از چیزی که بشود روی آن کلیک کرد ، لحظه ای مکث می کند ، درست مثل حالتی که ما یک میله آهنی را از کنار یک آهنربا رد می کنیم . در این حالت راننده با چشم هایش به جاده نگاه می کند و نیازی به تماشای صفحه کنترل نیست .

امیدوارم مورد پسند بوده باشه

با انتقادات و پیشنهادادتون از ما حمایت کنید :)

تظرات ارسال شده

کد امنیتی رفرش