- نویسنده : مدیر
- بازدید : 985 مشاهده
- دسته بندی : خودرو , خرید خودرو ,
_893646.jpg)
در این مقاله قصد داریم شما رو با هفت مدل خودرویی که در شش ماهه اخیر بدترین میزان رشد را به لحاظ قیمتی داشته اند ، آشنا کنیم و پیشنهاد می کنیم که از خرید این خودروها جدا خودداری کنید !
برای آشنایی با این هفت مدل خودرو در ادامه مطلب با ما همراه باشید . . .
روزنامه هفت صبح : شرایط بازار ایران به طوری است که خرید خودرو را به پروسه ای پیچیده و گاه غم انگیز تبدیل می کند . برخلاف بازارهای مدرن که خرید خودرو تنها از طریق نمایندگی های مجاز ، با کمترین دردسر و سریع ترین شکل ممکن صورت می گیرد ، در ایران سیستم خرید خودرو علاوه بر قوانین عجیب واردات و یا پیش خرید با معضل بزرگ دلالان و نمایشگاه داران مواجه است که با دمیدن در آتش قیمتی خودروها ، چیزی بسیار بیشتر از بهای واقعی یک اتومبیل را از مشتری بخت برگشته میگیرند و در عین حال کمترین تعهدی نیز در قابل کالای داده شده را قبول میکنند !
این اواخر نیز قطع ثبت سفارش خودرو باعث شده تا قیمت محصولات وارداتی محبوب به شدت افزایش پیدا کرده که این موضوع گاها به 50 میلیون تومان هم می رسد . بروز وضعیتی چنین آشفته باعث شده تا در این گزارش درباره هفت مدل خودروی وارداتی و تولید داخل که دچار نوسانات قیمتی شدید هستند توضیحاتی ارائه دهیم . توصیه ما نخریدن این هفت خودرو نیست ، بلکه تامل برای بازگشت قیمت هر کدام این مدل ها به کانال واقعی خود است . پیش بینی ما این است ، تا پایان مهرماه ماجرای واردات خودرو و بازگشایی ثبت سفارش پایان خواهدیافت ؛ پس بهترین کار ممکن انتظار تا وصل مجدد سامانه ثبت سفارش و بازگشت شرایط بازار به وضعیتی عادی است !
1 - هیوندای سونتا هیبرید جی ال اس :
قیمت فعلی کارخانه : 175 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از عرضه مدل 2018 : 168 میلیون تومان
قیمت مدل 2018 : 200 میلیون تومان
درصد تغییر : 14 درصد
قضیه این یکی کمی فرق می کند . ورود مدل های 2018 باعث می شود تا خودرو حتی بدون اینکه تغییری در بخش ظاهری یا فنی داشته باشد ، رشد قیمت را تجربه کرده و بیش از بهای واقعی به فروش برسد . با اندکی صبر می توان مدل های هیبریدی سوناتا را در بازار به قیمت بسیار کمتر از بهای کارخانه خرید . سوناتا هیبرید خودروی خوبی است !
2 - سئات لئون اف آر :
قیمت کارخانه قبل از نوسان : 154 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از نوسان : 155 میلیون تومان
قیمت بازار بعد از نوسان : 175 میلیون تومان
درصد تغییر : 12 درصد
جدیدترین هاچ بک اروپایی بازار ایران گرچه فعلا برای عموم ناشناخته است اما رشد قیمت بالایی را اخیرا تجربه کرده که معلول شرایط فعلی واردات است و به نظر می رسد با رفع موانع موجود ، قیمت این خودرو به کانال 160 میلیون برگردد . لئون اف آر محصولی اسپانیایی است که از تکنولوژی آئودی آلمان سود برده . اما فعلا خرید آن با این میزان رشد قیمت بازار به صلاح نیست .
3 - لکسوس آر . ایکس :
قیمت کارخانه قبل از نوسان : 480 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از نوسان : 500 میلیون تومان
قیمت بازار بعد از نوسان : 580 میلیون تومان
درصد تغییر : 16 درصد
خیلی ها چشم انتظار ورود این کراس اوور متوسط و لوکس ژاپنی بودند و از قضا ورود مجددش به ایران با حواشی بسیاری همراه بود . با اینکه ابتدا قرار بر قیمت 450 میلیون تومانی آر . ایکس بود ، اما این خودرو در بدو امر با بهای 500 میلیونی به دست مشتریان رسید و حالا با قطع واردات خودرو ، تا 580 میلیون تومان نیز خرید و فروش می شود .
4 - هیوندای الانترا :
قیمت کارخانه قبل از نوسان : 143 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از نوسان : 145 میلیون تومان
قیمت بازار بعد از نوسان : 165 میلیون تومان
درصد تغییر : 13 درصد
در غیاب تویوتا کورولا هر طور که دوست دارد قیمت می زند و از قضا خریدار هم دارد . این خودروی کره ای که اخیرا چشم رقبای خود را دور دیده و به واسطه ورود کرمان موتور به مسئله واردات هیوندای ، رشد تقاضای بالایی را تجربه کرده در ماه ابتدایی تابستان کمتر از 145 میلیون تومان قیمت داشت اما حالا با بسته شدن سایت ثبت سفارش و ممانعت از ورودش به کشور ، بالاتر از مدل کورولا بیش از 163 میلیون تومان خرید و فروش می شود !
5 - تویوتا سی - اچ آر :
قیمت کارخانه قبل از نوسان : 179 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از نوسان : 200 میلیون تومان
قیمت بازار بعد از نوسان : 240 میلیون تومان
درصد تغییر : 20 درصد
هیچ چیزی از این بدتر نیست که شما یک خودروی کوچک ، ضعیف و اقتصادی که از یک موتور 118 اسب بخاری سود می برد را به دلیل دلال بازی و کمبود عرضه با بهایی بیش از 240 میلیون تومان بخرید در حالی که امکانات آن در حد یک سانگ یانگ تیوولی 100 میلیون تومانی است. فعال خرید سی - اچ آر که ظاهر خشن و اسپورتی دارد ، اصلا توصیه نمی شود !
6 - کیا سورنتو :
قیمت کارخانه قبل از نوسان : 238 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از نوسان : 240 میلیون تومان
قیمت بازار بعد از نوسان : 280 میلیون تومان
درصد تغییر : 16 درصد
سورنتو واقعا خودروی باکیفیت ، راحت و مجللی است اما نه با قیمتی 300 میلیون تومانی . این محصول کره ای اخیرا و پس از ماجرای قطع ثبت سفارش خودروهای وارداتی ، بیش از 50 میلیون تومان رشد قیمت داشته و فعلا هم خیال پایین آمدن ندارد .
7 - رنو ساندرو استپ وی :
قیمت کارخانه قبل از نوسان : 56 میلیون تومان
قیمت بازار قبل از نوسان : 62 میلیون تومان
قیمت بازار بعد از نوسان : 66 میلیون تومان
درصد تغییر : 6 درصد
چه کسی فکرش را می کرد که محصول ارزان ، کم امکانات و قدیمی رنو در ایران تا این اندازه بتواند موفق ظاهر شود . استپ وی این موفقیت را مدیون تبلیغات گسترده و نیز کیفیت مثال زدنی ساخته های رنو است که اخیرا به شدت مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته است . اندکی انتظار برای تحویل نمونه کارخانه ای استپ وی با بهای 56 تا 58 میلیون تومان عاقلانه ترین کار برای عاشقان هاچ بک کراس فرانسوی است .