- نویسنده : مدیر
- بازدید : 9306 مشاهده
- دسته بندی : خودرو , مقالات خودرو ,

امروزه در خودروهای مدرن از به منظور سهولت راننده از حسگرهای باران بکار میبرند و این حسگر ها نیز در صورت بارش باران به صورت خودکار برف پاک کن خودرو را به کار انداخته و شیشه ی خودرو را از باران پارو میکنند .
حال برای آشنایی با نحوه ی عملکرد و انواع حسگرهای باران در ادامه ی مطلب با ما همرته باشید...
حسگر باران یا کلید واکنش دهنده آب باران ، وسیله ای است که هنگام بارندگی از خود واکنش نشان داده و باعث به حرکت در آمدن برف پاک کن ها می شود . در گذشته ، خودروسازان برای نصب سیستمی به منظور جمع آوری ( پارو کردن ) اتوماتیک آب از روی شیشه جلوی خودروها ، تلاش و کوشش زیادی انجام داده اند . بعضی از آنها اقدام به طراحی های خاصی کرده اند که از آن جمله می توان طراحی سیستم لرزشی شیشه جلو را نام برد که در هنگام بارندگی ، بر اثر لرزش شیشه جلو ، آب جمع شده بر روی شیشه ، حذف می شد . استفاده از پوشش های ویژه بر روی شیشه جلو ، از دیگر تکنیک های پاک کردن قطرات آب بود . در این روش ، قطرات آب بر روی شیشه غلطیده و از سطح کناری شیشه خارج می شد . در روشی دیگر ، با استفاده از شیوه های اولتراسونیک ، قطرات باران ، ریز شده و از روی شیشه پراکنده می شدند . تمامی این روش ها ، علاوه بر ایجاد مزاحمت برای راننده و صدمه دیدن خودرو ، از سرعتی پایین برای حذف آب از روی شیشه برخوردار بوده و بازدهی کمی داشتند . سرانجام ، سیستم برف پاک کن کنونی برای خودروها طراحی و ساخته شد که آب را بخوبی از روی شیشه جمع آوری می کند . در توسعه این روش شرکت TRW سیستمی طراحی و ابداع کرده است که براساس حسگر نوری کار می کند . این مکانیزم ، میزان آب روی شیشه و میزان بارش باران را از طریق حسگری که بین آینه و شیشه جلو قرار دارد ، محاسبه و پردازش می کند . روش کار به این صورت است که نور مادون قرمز این حسگر با زاویه ۴۵ درجه به شیشه جلو تابیده می شود و میزان و زاویه برگشت پرتوهای نور بسته به خشک یا خیس بودن سطح شیشه ، متفاوت است . شدت بازتاب این پرتوها توسط نرم افزاری ویژه که درون حسگر قرار دارد ، پردازش شده و دستور لازم برای تنظیم زمان کارکرد و سرعت حرکت بازویی برف پاک کن را به موتور آن ارسال می کند .
حسگرهای باران ، دو نوع کاربرد دارند . اولین کاربرد آنها هنگام قطع باران است . در این هنگام ، به دلیل خیس بودن جاده و یا خیابان ، آب ناشی از حرکت خودروهای دیگر به روی شیشه ریخته می شود . در این هنگام ، حسگر از خود واکنش نشان داده و به شیشه شور ، فرمان پاشش آب و همزمان به برف پاک کن ، فرمان حرکت می دهد و در نتیجه باعث تمیزشدن شیشه می شود . دومین کاربرد آن ، هنگام بارش باران است که فرمان حرکت به برف پاک کن می دهد و باعث جمع آوری آب از روی شیشه می شود .
حسگرهای شیشه شور : این حسگر ، در دو دسته « با سیم » و « بدون سیم » طراحی و عرضه می شوند . روش فعال شدن این دو دسته ، مشابه است . این حسگرها با اتصال به صفحات حساس به آب ، متورم شده و از خود واکنش نشان می دهند و در هنگام خشک شدن ، به حالت قبلی باز می گردند . اتصال این صفحات به کلیدهای حساس الکتریکی ، باعث کاهش یا افزایش شدت پاشش آب شیشه شور می شود . در بازار ، انواع حسگرهای الکتریکی وجود دارد که شدت میزان آب باران را اندازه گیری کرده و شیشه شور را فعال می کنند . سیستم های باسیم و بی سیم شیشه شور ، کاربردهایی مشابه دارند . آنها با توجه به مشخصات الکتریکی خود ، اطلاعات دریافتی از شدت بارش و آب بر روی شیشه خودرو را به حسگرهای نهایی منتقل می کنند . استفاده از سلنوئیدها نیز متداول و مرسوم است . این حسگرها حجم و شدت بارندگی را اندازه گیری کرده و به شیشه شور انتقال می دهند . برخی از این حسگرها به گونه ای طراحی شده اند که در درجات آب و هوایی خاصی ، قابلیت کاربرد دارند . استفاده از آنها در زمستان و مناطق سردسیر ، توصیه نمی شود زیرا هنگام شب و سرمای زیاد ، امکان یخ زدگی آنها وجود دارد . در بعضی مناطق امریکا ، از سیستم قطره ای شیشه شور استفاده می شود .
حسگرهای خودرویی : در سال ۱۹۸۵ ، شرکت جنرال موتورز در یکی از مدل های کادیلاک خود ، نوعی کلید حسگر آب را مورد آزمایش قرار داد . این کلید در مواجهه با آب یا باران ، از خود واکنش نشان می داد و باعث به حرکت درآوردن موتورهای الکتریکی متصل به آن می شد. تندی و کندی حرکت این موتورها بستگی به شدت باران و حجم آن داشت. در ۱۹۹۶ این شرکت نوعی دیگر از حسگرهای خود را به بازار معرفی کرد . این حسگرها همان برف پاک کن شیشه جلوی خودرو است که به صورت اتوماتیک یا دستی به بازار عرضه شده و به « برف پاک کن های هوشمند » معروف شده است . حسگرهای مدرن امروزی ، براساس انعکاس نور طراحی می شوند . این حسگرها نور مادون قرمز را با زاویه ۴۵ درجه از داخل خودرو ، بر روی شیشه جلو تابنده و انعکاس آن را اندازه گیری می کنند . اگر بازتاب یا انعکاس آن با مقدار نور تابیده شده متفاوت باشد ، به برف پاک کن دستور فعالیت می دهند . سرعت حرکت برف پاک کن ، بستگی به بازتابی دارد که حسگر از شیشه دریافت کرده است .